У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне обґрунтування становлення і розвитку змісту географічної освіти у вищих навчальних закладах Слобожанщини у ХІХ ст. – першій половині ХХ ст.
У результаті дослідження виділено 3 періоди у формуванні змісту вищої географічної освіти на Слобожанщині у ХІХ ст. – першій половині ХХ ст.: І – (1804 – 1888 рр.) – впровадження географічних дисциплін у вищих навчальних закладах; ІІ – (1889 – 1920 рр.) – зміцнення матеріальної бази вищих навчальних закладів, відкриття кафедр географії; ІІІ – (1921 – 1940-і рр.) – формування вищої географічної освіти як цілісної системи, які поділено на етапи. Узагальнено та схарактеризовано досвід реалізації у практиці вищої школи ХІХ ст. – першої половини ХХ ст. методики викладання географічних дисциплін у контексті розвитку географічної освіти; встановлено внесок викладачів університету О.А. Івановського, А.М. Краснова, І.Ф. Леваковського, С.Л. Рудницького у розвиток теорії та методики навчання географії у вищій школі.
The National Pedagogical University of Dragomanov Ministry of Education, Youth and Sports of Ukraine, Kyiv, 2012.
In the research, the theoretical study of incipience and development of content of geographical education in higher educational Slobodian institutions in the 19th century- first half of 20th century was made.
As a result of research 3 periods in formation of the content of Higher education in geographic in Slobozhanshchyna in the 19th century- first half of 20th century were allocated: I - (1804 - 1888 years) - Implementation of Geographical Sciences in higher education institutions; II - (1889 - 1920 years) - to strengthen the material base of higher educational institutions, the opening of departments of geography; III - (1921 - 1940's) - the formation of higher education as an integrated geographical system, which is divided into stages.
Experience in the practice of high school at the end of 19th century- first half of 20th century, methods of teaching geographical subjects in the context of geographical education were described and summarized; the contribution of university teachers О.А. Ivanivskii, A.M. Krasnov, I.F. Levakovskii, S.L. Rudnitsky in the development of theory and methods of teaching geography in high school was detected.