У статті розкриваються тенденції розвитку системи професійної підготовки майбутніх тренерів- викладачів зі спортивних ігор у вищих навчальних закладах. Акцентується увага на зміни у навчальних планах вищих навчальних закладів кількості навчальних дисциплін та обсягу часу, відведеного на вивчення спортивно-педагогічних дисциплін впродовж 50 років. Виявлено диференціацію програм підготовки майбутніх фахівців за окремими видами професійної діяльності, врахування специфіки навчального закладу, збільшення кількості навчальних дисциплін в системі професійної підготовки майбутніх тренерів-викладачів зі спортивних ігор.
In the article progress of the system of professional preparation of future trainers-teachers trends open up from sporting games in higher educational establishments. Attention is accented on changes in the curricula of higher educational establishments of amount of educational disciplines and volume of time, taken on the study of sporting-pedagogical disciplines during 50 years. Differentiation of the programs of preparation of future specialists is educed after the separate types of professional activity, account of specific of educational establishment, increase of amount of educational disciplines in the system of professional preparation of future trainers-teachers from sporting games.