У дисертації розкрито психологічні основи розвитку професійного мислення у майбутніх психологів у процесі фахової підготовки.
Обґрунтовано інтегративно-миследіяльнісний підхід і концептуальну модель, що відображає розвиток професійного мислення від предметно-орієнтованого та діяльнісно-орієнтованого до методологічного рівня завдяки етапним і рівневим психологічним механізмам. Виявлено, схарактеризовано та підтверджено психологічні закономірності (залежність рівневого характеру розвитку професійного мислення від його предметної спрямованості; нелінійність, дискретність і неперервність етапів розвитку професійного мислення; єдність розвитку змістових і процесуальних складових професійного мислення майбутніх психологів) і механізми (етапні – проблематизація, стереотипізація, антиципація, розуміння, вербалізація, та рівневі – різномодальна рефлексія, об’єктивація, схематизація, метафоризація, рефлексивні виходи та нормування) розвитку професійного мислення у майбутніх психологів у процесі навчання у вищому навчальному закладі.
Розроблено критерії (системність, критичність, децентричність, рефлексивність та усвідомленість) і визначено рівні (початковий, середній, достатній, високий) розвитку професійного мислення; створено і науково-обґрунтовано систему психолого-педагогічного супроводу, зорієнтовану на активізацію професійної миследіяльності майбутніх психологів у процесі фахової підготовки. Доведено необхідність упровадження розробленої системи психолого-педагогічного супроводу розвитку професійного мислення у майбутніх психологів в освітній процес вищих навчальних закладів.
The dissertation reveals the psychological foundations of professional thinking of future psychologists in the process of training. It substantiates the integrative thought-activity approach and conceptual model, which reflects the development of professional thinking from the subject-oriented and action-oriented to the methodological levels due to psychological mechanisms.
The work reveals, characterizes and validates the psychological aspects (dependence of level based nature of professional thinking on its subject orientation; nonlinearity, discreteness and continuity of stages of professional thinking; unity of content and procedural components of professional thinking of future psychologists)
and mechanisms (stage-based – problematization, stereotyping, anticipation, awareness, verbalization, and level-based – multi-modal reflection, objectification, schematization, metaphorisation, reflexive outputs and regulation) of future psychologists professional thinking in the process of training.
The criteria (consistency, criticality, decentricity, reflexivity and awareness) and levels (beginner, intermediate, adequate, high) of professional thinking are created as well as a system of evidence-based psychological and pedagogical support, oriented at enhancing professional thinking of future psychologists in the process of professional training.
The necessity of implementation of the developed system of psycho-pedagogical support of future psychologist’s professional thinking in the educational process in higher education is proved.