Дисертацію присвячено проблемі організації моніторингу навчальних досягнень студентів з математики у вищих аграрних навчальних закладах. У роботі висвітлено сутність терміна «моніторинг», виокремлено види моніторингу якості освіти у вищих аграрних навчальних закладах, визначено сутність термінів «моніторинг навчальних досягнень студентів з математики» й «управлінський кафедральний моніторинг», які слід проводити у тісному взаємозв’язку, визначено їх структуру, функції, принципи та психолого-педагогічні умови проведення, створено схематичну модель проведення моніторингу навчальних досягнень студентів з математики у вищих аграрних навчальних закладах. У дослідженні теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено методику проведення двох видів моніторингу на основі розробленого методичного забезпечення.
The thesis is devoted to the problem of monitoring organization of educational achievements in mathematics of students in higher agrarian educational establishments. The essence of the concept «monitoring» was explained, the types of monitoring of education quality in higher agrarian educational establishments were determined, the essence of the concepts «monitoring of educational achievements in mathematics of students» and «administrative departmental monitoring» in agrarian higher educational establishments, which should be conducted in close relationship, their structure, functions, principles and psychological and pedagogical conducting conditions were defined, monitoring conducting schematic model of educational achievements in mathematics of students in higher agrarian educational establishments was created in the paper. Two types of monitoring conducting methods were theoretically justified and experimentally confirmed on the basis of the developed methodical providing in the research.