Дисертація містить результати теоретико-експериментального
дослідження проблеми формування мовленнєвої професійної компетенції
19
майбутніх фахівців економічного профілю. Розкрито провідні тенденції в
розробленні змісту мовної підготовки студентів нефілологічних
спеціальностей, підходів до реалізації завдань мовної освіти професійного
спрямування. З'ясовано етапи формування мовної, мовленнєвої і
комунікативної компетенцій студентів-економістів в умовах ВНЗ.
Обґрунтовано й уточнено сутність базових понять дослідження. Розроблено
й експериментально апробовано навчально-методичну систему формування
мовленнєвої професійної компетенції майбутніх фахівців економічного
профілю, яка інтерпретується як проектування етапів формування
професійної мовленнєвої компетенції в процесі вивчення курсу «Українська
мова (за професійним спрямуванням)» і спецкурсів «Основи культури
спілкування», «Культура професійного мовлення» через реалізацію змістових
ліній (мовної, соціокультурної, мовленнєвої), а також упровадження
інноваційних технологій навчання, використання системи вправ і завдань, що
сприяють накопиченню мовленнєвого досвіду, пов'язаного з майбутньою
професійною діяльністю.
У процесі дослідного навчання доведено ефективність авторської
навчально-методичної системи формування професійної мовленнєвої
компетенції майбутніх економістів. Порівняльний аналіз результатів
експериментального навчання показав позитивну динаміку рівнів
сформованості мовленнєвої професійної компетенції студентів, що
підтвердило доцільність запропонованої моделі.
The thesis contains the results of theoretical and experimental study of
developing language professional competence of future economic specialists. The
main tendencies in developing the content of language training for non21
philological specialities students and approaches to realization of the tasks of
professional oriented language teaching have been revealed. The stages of
developing linguistic competence, language competence and communicative
competence of economic specialties students in higher education institutions have
been determined. The core of the basic notions of the research has been
substantiated and specified. The teaching and methodical system of developing
language professional competence of future economic specialists has been
elaborated and experimentally verified. It is interpreted as designing of the stages
of developing language professional competence in the process of teaching the
course «Ukrainian (for specific purposes)» and special courses «Basics of
communication culture», «Culture of professional communication» by means of
realization of content lines (linguistic, socio-cultural, language) and also
introducing teaching innovation techniques, using the system of exercises and
tasks, which contribute to acquisition of language experience concerned with
future professional activity.
The effectiveness of the author’s teaching and methodical system of
developing language professional competence of future economists was verified
during the experimental teaching. The comparative analysis of experimental
teaching results has shown the positive dynamics of developed language
professional competence levels, thus the expediency of the offered model has been
confirmed.