У дисертації теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено
авторську методичну систему формування фізико-технічних знань у процесі
фахової підготовки майбутніх учителів фізики в умовах кредитно-модульної
системи організації навчально-виховного процесу (на прикладі
електротехніки) у вищих навчальних педагогічних закладах України.
Автором проаналізовано соціально-економічні, психолого-педагогічні
основи формування фізико-технічних знань, визначено роль і місце
електротехніки в системі фахової підготовки майбутніх учителів фізики,
виділено концептуальні засади модернізації системи навчання дисципліни
«Загальна електротехніка» шляхом збільшення питомої ваги самоосвітньої
діяльності, якісного і кількісного покращення інформаційного та матеріально-
технічного забезпечення навчального процесу, запровадження інформаційних
технологій навчання.
In the dissertation authorial methodical system of forming of physical and
technical knowledge in the process of future Physics teachers’ professional training
in conditions of credit – module system at organization of educational process
(electrotechnical disciplines) in higher educational pedagogical establishments of
Ukraine has been theoretically grounded and experimentally tested.
Social and economical, psychological and pedagogical bases of forming of
physical and technical knowledge have been analyzed. The author has defined the
role and place of electrotechnic in the system of professional training of future
Physics teachers. There have been determined the conceptual principles of
3 9
modernization the system of electrotechnical disciplines’ teaching by means of
increase of specific gravity of selfeducational activity, qualitative and quantitative
improvement of informational and logistic support of educational process and also
introduction of teaching informational technologies.