У роботі представлено аналіз науково-теоретичних концепцій і підходів до вивчення проблеми особистісної автономії у зарубіжній та вітчизняній психології, розкрито особливості її прояву та впливу на визначення життєвої перспективи в юнацькому віці.
Емпірично доведено, що особистісна автономія взаємопов’язана з особистісними властивостями – психологічним благополуччям, рефлексивністю, афіліацією, самоефективністю, внутрішньою свободою; визначено рівні розвитку особистісної автономії у юнаків та дівчат (високий, середній, низький) та виявлено домінування середнього рівня поведінкової, емоційної та функціональної автономії в юнацькому віці. Встановлено вплив особистісної автономії на формально-функціональні характеристики життєвої перспективи та її змістовне наповнення в юнацькому віці.
Обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність психологічного супроводу з розвитку автономії та свідомої побудови життєвої перспективи у юнаків та дівчат шляхом актуалізації когнітивно-смислових процесів особистості. Розроблено методичні рекомендації шкільним психологам щодо розвитку особистісної автономії та побудови життєвої перспективи в період юності.
The work presents analysis of scientific & theoretical theories and approaches to the studying of the problem of personal autonomy in foreign and home psychology, characteristics of its manifestations and its influence on life perspective determination in young age are demonstrated.
It is empirically proved that personal autonomy is connected with personal qualities – psychological wellbeing, reflexiveness, affiliation, self-efficacy, internal freedom; the levels (high, medium, low) of personal autonomy in boys and girls are determined and domination of medium level of behavioral, emotional and functional autonomy in young are is recognized. It is established that personal autonomy influences formal-functional characteristics of life perspective and its contents in young age.
Efficacy of psychological maintenance of autonomy development and conscious constructing of life perspective in young people was based, developed, approved and established by means of personal cognitive & notional processes actualization. Methodical recommendations to school psychologists about personal autonomy development and life perspective construction during youth period were developed.