The dissertation research is dedicated to the problem of psychological readiness of the future psychologist for giving the corrective support to the children with the limited psycho-physical abilities. During the research the degree of development of this problem is found out in psychological pedagogical literature; the essence, the structure and levels of development of professional orientation of personality are researched; the matter of corrective support in the context of psychological help to the children with psycho-physical disorders. The psychological features of professional orientation of the future specialists are determined in the branch of the special psychology and the stages of its development during professional studies. The methodical recommendations are developed and based as for the increasing of the level of the professional orientation on the corrective support of children with the violations of psycho-physical development, which are given as a program of the psychological accompaniment.The dissertation research is dedicated to the problem of psychological readiness of the future psychologist for giving the corrective support to the children with the limited psycho-physical abilities. During the research the degree of development of this problem is found out in psychological pedagogical literature; the essence, the structure and levels of development of professional orientation of personality are researched; the matter of corrective support in the context of psychological help to the children with psycho-physical disorders. The psychological features of professional orientation of the future specialists are determined in the branch of the special psychology and the stages of its development during professional studies. The methodical recommendations are developed and based as for the increasing of the level of the professional orientation on the corrective support of children with the violations of psycho-physical development, which are given as a program of the psychological accompaniment.
Дисертаційне дослідження присвячено проблемі психологічної готовності майбутніх психологів до надання корекційної підтримки дітям з обмеженими психофізичними можливостями. У роботі з`ясовано ступінь розробки даної проблеми у психолого-педагогічній літературі; досліджено сутність, структуру та рівні розвитку професійної спрямованості особистості; зміст корекційної підтримки в контексті психологічної допомоги дітям з психофізичними вадами. Визначено психологічні особливості професійної спрямованості майбутніх фахівців у галузі спеціальної психології та етапи її розвитку протягом професійного навчання. Розроблено та обґрунтовано зміст, форми і методи психологічного забезпечення процесу формування професійної спрямованості майбутніх психологів на корекційну підтримку дітей з порушеннями психофізичного розвитку.