У дисертації актуалізовано питання оволодіння майбутніми учителями музики художньо-виразним, переконливим виконанням музичних творів на фортепіано на основі умінь музично-виконавської артикуляції, яка входить до структури інтонаційного виконавського комплексу музиканта-інструменталіста. Розкрито феномен музичної артикуляції в контексті психологічної, феноменолого-теоретичної та герменевтично-інтерпретаційного методології. Визначено сутність умінь музично-виконавської артикуляції - це атрибут художньої техніки, що формується в процесі освоєння виконавсько-тактильних прийомів звуковидобування, заснований на усвідомленому ставленні до інтонаційної, фразеологічної, семантичної, художньо-стильової диференціації музичних властивостей твору, здійснюваних під впливом слухових уявлень і самоконтролю, які забезпечують індивідуально-творчу якість його інтерпретації. Розроблено та експериментально доведено ефективність методики формування таких умінь на основі лінгвокультурного, культурологічного, транскультурного, антропологічного та полімодального підходів.
This thesis contains raise of the question of mastering artistic-expressive, convincing performance of musical compositions on fortepiano by perspective music teachers on ground of music performance articulation skills being the part of structure of innovative performance complex of musician-instrumentalist. The essence of music performance articulation skills has been determined - it is the attribute of artistic technique being form within the process of mastering with the help of performancetactile articulation techniques grounded on conscious relations to innovative, phrasal, semantic and artistic-stylistic differentiation of composition’s musical characteristics, performed under the influence of ear- minded imaginations and self-control which guarantees individual-creative interpretation of the composition. The efficiency of methodology of formation of such skills were developed and experimentally checked on ground of linguocultural, culturological, trans-cultural, anthropological and polymodal approaches. The positive results were achieved by virtue of implementation of pedagogical conditions: actualization of understanding of music performance articulation functional aspects, setting to reflex the feelings of interconnection of heartimbre, artistic-associative, tactile-plastic, innovative-imaginative processes upon performance of composition articulation; activation of unassisted search of value and conceptual essence of intonational-expressive performance on ground of artistic process of articulatory compensation. These conditions must be implemented phase by phase, specifically with due consideration of inception- reflexive, cognitive; performance-repetition, technological; search-compensatory, creative phases.