ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лу Чен | |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T15:24:47Z | |
dc.date.available | 2023-05-10T15:24:47Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Лу Чен. Методика формування вмінь музично-виконавської артикуляції майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіано : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Лу Чен ; наук. керівник Реброва Олена Євгенівна ; Міністерство освіти і науки України, Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. - Одеса, 2015. - 233 с. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40358 | |
dc.description.abstract | У дисертації актуалізовано питання оволодіння майбутніми учителями музики художньо-виразним, переконливим виконанням музичних творів на фортепіано на основі умінь музично-виконавської артикуляції, яка входить до структури інтонаційного виконавського комплексу музиканта-інструменталіста. Розкрито феномен музичної артикуляції в контексті психологічної, феноменолого-теоретичної та герменевтично-інтерпретаційного методології. Визначено сутність умінь музично-виконавської артикуляції - це атрибут художньої техніки, що формується в процесі освоєння виконавсько-тактильних прийомів звуковидобування, заснований на усвідомленому ставленні до інтонаційної, фразеологічної, семантичної, художньо-стильової диференціації музичних властивостей твору, здійснюваних під впливом слухових уявлень і самоконтролю, які забезпечують індивідуально-творчу якість його інтерпретації. Розроблено та експериментально доведено ефективність методики формування таких умінь на основі лінгвокультурного, культурологічного, транскультурного, антропологічного та полімодального підходів. | uk |
dc.description.abstract | This thesis contains raise of the question of mastering artistic-expressive, convincing performance of musical compositions on fortepiano by perspective music teachers on ground of music performance articulation skills being the part of structure of innovative performance complex of musician-instrumentalist. The essence of music performance articulation skills has been determined - it is the attribute of artistic technique being form within the process of mastering with the help of performancetactile articulation techniques grounded on conscious relations to innovative, phrasal, semantic and artistic-stylistic differentiation of composition’s musical characteristics, performed under the influence of ear- minded imaginations and self-control which guarantees individual-creative interpretation of the composition. The efficiency of methodology of formation of such skills were developed and experimentally checked on ground of linguocultural, culturological, trans-cultural, anthropological and polymodal approaches. The positive results were achieved by virtue of implementation of pedagogical conditions: actualization of understanding of music performance articulation functional aspects, setting to reflex the feelings of interconnection of heartimbre, artistic-associative, tactile-plastic, innovative-imaginative processes upon performance of composition articulation; activation of unassisted search of value and conceptual essence of intonational-expressive performance on ground of artistic process of articulatory compensation. These conditions must be implemented phase by phase, specifically with due consideration of inception- reflexive, cognitive; performance-repetition, technological; search-compensatory, creative phases. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.subject | інтонація | uk |
dc.subject | інтонаційно-виконавський комплекс | uk |
dc.subject | музична артикуляція | uk |
dc.subject | уміння музично-виконавської артикуляції | uk |
dc.subject | фортепіанна підготовка майбутніх учителів музики | uk |
dc.subject | intonation | uk |
dc.subject | intonation and performance complex | uk |
dc.subject | musical articulation | uk |
dc.subject | music performance articulation skill | uk |
dc.subject | perspective music teachers fortepiano training | uk |
dc.title | Методика формування вмінь музично-виконавської артикуляції майбутніх учителів музики в процесі навчання гри на фортепіано | uk |
dc.title.alternative | Methodology of formation of perspective music teachers’ artistic performance articulation skills during the process of teaching them to play fortepiano | uk |
dc.type | Dissertation | uk |
dc.identifier.udc | 378.013+780.71 |