На основі використання наукових підходів до проблеми дослідження соціальної компетентності визначено показники її розвитку у підлітків з інтелектуальними порушеннями (особистісно-регуляторний, операційно-змістовий та мотиваційно-емоційний) та обґрунтовано вибір методів дослідження кожного окремого
показника. Дослідження будувалося на п’яти принципах: перший – дослідження на основі зв’язку з реальними життєвими ситуаціями; другий – принципу вивчення в колективі та груповій взаємодії; третій – принципу опори на особистісні якості індивіду; четвертий – принципу позитивного впливу; п’ятий – принципу емоційного реагування. Викладено хід дослідження за методиками, наведено приклади у власній адаптації до кожного компоненту соціальної компетентності, зазначено основні завдання та запитання, наведено процедуру дослідження, технології та шкали підрахунку його результатів.
На основе использования научных подходов к проблеме исследования социальной компетентности определены показатели её развития у подростков с интеллектуальными нарушениями (личностно-регуляторный, операционно - содержательный и мотивационно-эмоциональный) и обоснован выбор методов исследования каждого отдельного показателя. Исследование строилось на пяти принципах: первый – исследование на основе связи с реальными жизненными ситуациями; второй – принцип изучения в коллективе и групповом взаимодействии; третий – принцип опоры на личностные качества индивида; четвертый – принцип
положительного воздействия; пятый – принцип эмоционального реагирования. Изложен ход исследования, приведены примеры собственной адаптации методик по каждому компоненту социальной компетентности, указаны основные задания и задаваемые вопросы, изложена процедура исследования, представлены технологии и шкалы подсчета его результатов.
Based on the use of scientific approaches to the problem of research of social competence, determined were the indicators of its development in adolescents with intellectual disabilities (personality-regulatory, operational-semantic and motivational-emotional) and the choice of research methods for each indicator was substantiated. In order to analyze each individual rate, the components (indicators) of its consideration are identified: operational and semantic - representation and understanding of social life situations; social expectations; prognostic abilities; motivational and emotional - socially oriented motivation; empathic tendencies in behavior; personal regulatory - the ability to assess and regulate their own behavior; social reflection; behavioral - the ability to apply the acquired competencies in behavior; ability to work in a team. Established are the levels of formation of indicators that represent social competence in adolescents with intellectual disabilities: sufficient, average, minimum. Based on the established components (indicators) research methods were selected. At the initial stage of the experiment the complex of psychological and pedagogical study of social competence consisted of author's methods (questionnaires for parents, structured thematic
conversations for teenagers, games with elements of drama performances, models of real life situations), methods of psychological and pedagogical research, some of which are in the author's own adaptation. The research was based on five principles: the first one - research is based on the connection to real life situations; the second - the
principle of study in the team and group interaction; the third - the principle of reliance on personal qualities of the individual; the fourth - the principle of positive influence; the fifth - the principle of emotional response. We have outlined the course of the research according to the methods, gave examples in our own adaptation to each component of social competence, identified the main tasks and questions, gave the research procedure, technology and scales for calculating its results.