У статті висвітлено особливості та специфіку мовленнєво-творчої діяльності дітей старшого дошкільного віку в умовах організованого навчання, обґрунтовано її структурні компоненти: мотиваційний (спонукання дитини до мовленнєвої творчості, бажання вигадувати, фантазувати), діамонологічний (реалізується в активному творчому ставленні дитини до діяльності, прагненні до власної мовленнєвої творчості), когнітивний (забезпечується сформованістю вмінь змістовно будувати власні мовленнєві висловлювання; переносити в самостійну мовленнєво-творчу діяльність знання про жанрові, композиційні й мовні особливості художніх творів), образний (забезпечує вміння дитини доречно вживати засоби образності у власному мовленні); креативний (виявляється в оригінальності висловлювань, здатності створити власний сюжет, готовності до багатоваріантного розв’язання творчого завдання), емоційно-експресивний (передбачає обов’язкову наявність під час творчого процесу мовлення емоційно сприятливої атмосфери). Крім того, наголошено на важливості т. зв. ініціативної мовленнєво-творчої діяльності дітей, що визначає рівень їхньої мовленнєвої компетенції, здатність творчо, доцільно використовувати мову в різних мовленнєвих ситуаціях і зумовлена унікальними особливостями світосприймання та психічного розвитку дитини. Також обґрунтовано організаційно-педагогічні умови ефективного розвитку мовленнєво-творчої діяльності старших дошкільників, зокрема формування позитивної мотивації в процесі занурення дітей у розвивальне комунікативномовленнєве середовище, стимулювання мовленнєвої активності, оволодіння засобами художньої виразності й навичками їх практичного використання, а також інтеграція різних видів діяльності (образотворчо-, музично-, літературно-, театрально-мовленнєвої, мовленнєво-ігрової) задля збереження інтересу й ініціативності дітей.
This article describes features and specifics of speech and creative activity of senior preschool children in organized learning, substantiates its structural components: motivational (motivating a child to speech creativity, the desire to dream up, fantasize), diamonological (realized in the active creative attitude of a child to activity, striving to one's own speech creativity), cognitive (provided by the formation of skills to construct one's own speech expressions; to transfer knowledge about genre, compositional and linguistic features of works of art into independent speech-creative activity), figurative (provides the child's ability to use imagery in one's own language; creative (manifested in the originality of utterances, the ability to create your own story, readiness for a multifaceted solution of a creative task), emotionally expressive (implies the mandatory presence during the creative process of speech emotionally favorable atmosphere). In addition, the importance of the so-called initiative speech and creative activity of children, which determines the level of their speech competence, the ability touse language creatively, appropriately in different speech situations and due to the unique features of worldview and mental development of the child. The organizational and pedagogical conditions for the effective development of speech and creative activity of senior preschoolers are also substantiated, especially the formation of positive motivation in the process of immersing children in the developmental communicative and speech environment, stimulating speech activity, mastering the means of artistic expression and skills of their practical use. (visual, musical, literary, theatrical-speech, speech-game) in order to preserve the interest and initiative of children.