В статті представлено авторське бачення формування у майбутніх фахівців, корекційних педагогів, професійної свідомості. Доведено, що найбільш доречним для цього є час для проведення самостійної роботи. Здійснено теоретичний аналіз теми який показав, що усвідомлення себе як фахівця присвятивши себе поліпшенню психічної сфери дитини сприяє ефективності корекційно-розвиткової роботи з нею. Модифіковано методику застосування психологічних технологій для формування професійної свідомості у студентів кафедр спеціальної та інклюзивної освіти. Доведено, що саме самостійне опрацювання студентом особливостей дизонтогенезу порушень, проведення спостережень та спілкувань з дитиною, розробка якісної індивідуальної програми, змісту спеціальної освіти, процесу комунікації з родиною дитини оптимізує подальший розвиток професійної діяльності фахівця.
Статья посвящена процессу формирования профессионального сознания коррекционных педагогов и слушателей курсов повышения квалификации во время самостоятельной работы по дисциплинам «Специальная психология», «Специальная психология с методикой преподавания в ВУЗе» и «Психокоррекция лиц с нарушением интеллекта», которые изучаются на І, ІІ курсах бакалаврата и І курсе магистратуры. Представлено теоретико-методологический анализ профессионального сознания как психологического фактора эффективности такой формы целевого обучения, организационных, содержательных, профессиональных аспектов психологической готовности коррекционных педагогов для профессиональной работы с детьми из особенными образовательными потребностями. Представлена авторская методика подготовки коррекционных педагогов предполагает применение таких видов самостоятельной работы для студентов и слушателей курсов повышения квалификации, как: моделирование ситуации, проведение интервью для родителей, приёмов стимуляции сотрудничества с родителями, разработкой системы психотерапевтической работы с родителями, супервизии с другими педагогами, для студентов, будущих коррекционных педагогов: анализ истории развития ребенка с включением этиологии и патогенеза нарушений; выполнение психокоррекционных и терапевтических заданий; разработки коррекционными педагогами анкет для родителей и специалистов; заполнения дневника наблюдений за ребёнком; создания индивидуального плана ребёнка для школы с инклюзивной формой образования; заполнение таблицы прогностического развития ребёнка; создание приёмов преодоления системы профессионального выгорания.
This article is about the process of correctional teachers and participants of the upgrate training courses professional consciousness formation during self-directed learning of such modules like “Cognitive psychology”, “Cognitive psychology including teaching methods at the university and college” and “Psycho-Corrective methods for individuals with cognitive development disorders”. These modules are the must for the bachelor’s degree program (I and II year) and the master’s degree program (I year). In this scientific research you will find a theoretical methodological proposal about the effectiveness of the suggested form of the special education training, including organisational, professional aspects of the correctional teachers mental set to meet the individualized needs of children.
You will find the proprietary technology for the special education teachers training programs with such methods like simulation situation, parents interview, effective tools for the successful cooperation with parents, the special developed system for the psychotherapy with parents as far as also the following methods for students and future correlation teachers like the children anamnesis analysis including the etiology and pathogenesis of disorders; completing psycho- corrective and therapy tasks; developing the questionnaire for parents and other professionals; fulfilling the observations children’s diary; modifying the general education curriculum to meet the child’s individual needs; creating the schedule of forecasting development of the child; learning the special techniques to prevent the professional burnout. You will find the proprietary technology module “Special education teacher professional consciousness”. It includes psychology work methods; job specifications; the history of the professional consciousness study; psycho-corrective evaluation – the professional orientation, psychological professional selection; professional education psychology and career psychology; special education trainings and special education instructor psychology; psychology of a special education teacher workplace management; psychology to meet the individualized needs of children; psychological methods for the professional consciousness formation. The following modules are presented: 1. Methodological and theoretical framework of the activity, workplace management and consciousness psychology. 2. Mental training. 3. Psychological aspects of the special education teacher motivation. 4. Psychological structure of the special education teacher job specification. Within the framework of these modules with the idea to show the effectiveness of the self-studying of students and other participants the author offers to prepare show cases using electronic media, reports, brainstorming, round tables, mini conferences and a demo lesson scenario using psychological intervention, psychotherapy and psychological advices.