DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 69 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27969
Title: Художньо-творча компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як педагогічна проблема
Other Titles: Artistic-creative competence of future educators of pre-school institutions as a pedagogical problem
Authors: Івершинь, А. Г.
Keywords: компетентність
художня компетентність
творча компетентність
художньо-творча компетентність майбутніх вихователів
художньо-творча діяльність
майбутні вихователі закладів дошкільної освіти
competence
artistic competence
creative competence
artistic and creative competence of future educators
artistic-creative activity
future educators of pre-school institutions
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Івершинь, А. Г. Художньо-творча компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як педагогічна проблема / А. Г. Івершинь // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 69. – С. 78-83.
Abstract: Стаття присвячена висвітленню проблеми підготовки майбутніх вихователів у сучасних умовах зміни парадигми освіти, переорієнтацію її на компетентнісну концепцію. З огляду на це автором розглянуто різні визначення поняття компетентності у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі, зроблено висновок про те, що компетентність – інтегральне поняття, характеристика якості підготовки спеціалістів, що дає змогу повністю реалізувати свій особистий і професійний потенціал у певній діяльності. Автор зосередив свою увагу на спеціальній художньо-творчої компетентності, необхідної у освітньому процесі майбутнім вихователям. З метою структурування змісту поняття художньо-творча компетентність майбутніх вихователів у публікації визначено й розкрито такі взаємопов’язані компоненти художньо-творчої компетентності: емоційно-мотиваційний, змістовій, когнітивно-пізнавальний, ціннісній, діяльнісно-творчий. Розкрито зміст компонентів художньо-творчої компетентності майбутніх педагогів. На думку автора, емоційно-мотиваційний компонент включає: емоційне, естетичне ставлення до образотворчого мистецтва, прояв інтересу до творів образотворчого мистецтва, наявність цінностей, які набувають форми мотивації і стійкого інтересу до художньої творчості; готовність до самоосвіти. Когнітивний компонент охоплює: творче мислення особистості, творчу діяльність, зорову пам’ять, уяву, естетичне сприйняття реальності та мистецтва, увагу, спостереження, творчість, оригінальність. Цінний компонент пов’язаний із духовно-моральною орієнтацією художньо-просвітницької діяльності, що дозволяє формувати духовність учнів. Діяльнісно-творчий включає досвід художньо-творчої діяльності особистості, професійні якості фахівця дошкільного виховання.
The article is devoted to the issue of preparing future educators in the modern conditions of changing the paradigm of education, reorienting it to a competent concept. In view of this, the author considers various definitions of the concept of competence in domestic and foreign scientific literature, it is concluded that competence is an integral concept, a characteristic of the quality of training of specialists, which allows to fully realize its personal and professional potential in a particular activity. The author focuses his attention on the special artistic and creative competence necessary for the future educators in the educational process. In order to structure the content of the concept of artistic and creative competence of future educators, the following interrelated components of artistic and creative competence are identified and disclosed in the publication: emotional and motivational, content, cognitive-cognitive, value-oriented, activity-creative. The content of the components of the artistic and creative competence of future educators is disclosed. For example, the emotional-motivational component includes: an emotional, aesthetic attitude to the visual arts, a manifestation of interest in the works of fine art, the presence of values that take the form of motivation and sustained interest in artistic creativity; readiness for self-education. The cognitive component includes: creative thinking, creative activity, visual memory, imagination, aesthetic perception of reality and art, attention, observation, creativity, originality. Valuable component is connected with the spiritual and moral orientation of artistic and educational activities, which allows the formation of spirituality among pupils. Activity-creative includes the experience of artistic and creative activity of the individual, professional qualities of a specialist in preschool education.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27969
Appears in Collections:Випуск 69

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivershin.pdf596.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.