В статті на прикладах побудови центральних проекцій точок прямої, паралельних
прямих, нескінченно віддалених точок прямих, які лежать в одній площині, запропоновано
методику пояснення утворення невласних елементів в проективному просторі у зв’язку з
виконанням у ньому операцій проекціювання. Наведено приклад застосування невласних
елементів при поясненні побудови перспективних зображень. Показано доцільність
використання принципу двоїстості під час вивчення студентами положень нарисної геометрії.
For students-first-year students, the position of the written geometry is extremely difficult to
master, in particular, it is difficult for them to perceive the fact that projection lines drawn from the
center of projection, located at infinity, are parallel. This leads to the formal construction of parallel
and orthogonal projections by students, without realizing that the reconstruction of the Euclidean
space into a projective is the consequence of assigning the projection center to infinity. In the article, in
the examples of constructing central projections of points of a straight line, parallel straight lines,
infinitely distant straight lines, which lie in the same plane, we propose a method for explaining the
formation of inefficient elements in a projective space in connection with the execution of projection
operations in it. An example of the use of inappropriate elements in the explanation of the construction
of perspective images is given. It is shown the expediency of using the principle of duality when
students study the positions of descriptive geometry.