У статті проаналізовано проблему формування й оптимізації когнітивно-змістового компоненту в структурі соціальної рефлексії, узагальнюючи результати досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців та проектуючи їх системотворчі позиції щодо особливостей професійно-педагогічної підготовки вчителя. Трактується сутність змісту соціальної рефлексії та її структурна організація на основі системного, синергетичного, голістичного підходів, у комплексі рефлексійно-особистісних, рефлексійно-інтелектуальних, рефлексійно-кооперативних і рефлексійно-комунікативних складових частин. Схарактеризовано когнітивно-процесуальні аспекти реалізації змісту соціальної рефлексії, акцентовано увагу на необхідності підготовки викладачів вишів до реалізації складних соціально-рефлексійних функцій у системі професійно-педагогічної освіти.
В статье проанализирована проблема формирования и оптимизации когнитивно-смыслового компонента в структуре социальной рефлексии, обобщая результаты исследований отечественных и зарубежных ученых и проецируя их системообразующей позиции относительно особенностей профессионально-педагогической подготовки учителя. Трактуется сущность содержания социальной рефлексии и ее структурная организация на основе системного, синергетического, голистичного подходов в комплексе рефлексионно-личностных, рефлексионно-интеллектуальных, рефлексивно-кооперативных и рефлексивных коммуникативных составляющих. Охарактеризовано когнитивно-процессуальные аспекты реализации содержания социальной рефлексии, акцентировано внимание на необходимости подготовки преподавателей вузов к реализации сложных социально-рефлексивных функций в системе профессионально-педагогического образования.
The article analyzes the problem of the formation and optimization of the cognitive and semantic component in the structure of social reflection, summing up the results of domestic and foreign scientists’ research and focusing their system-based positions on the peculiarities of teacher's professional and pedagogical preparation. The essence of the content of social reflection and its structural organization is interpreted based on the system-syncretic, holistic approaches together with the reflexive and personal, reflexive and intellectual, reflexive and cooperative, and reflexive and communicative components. In this article the cognitive-procedural aspects of the implementation of the content of social reflection are described, Special attention is paid to the necessity to train teachers of higher education institutions to implement complex socio-reflexive functions in the system of professional education.