Диссертация посвящена вопросам организации внутрисеместрового контроля знаний студентов с целью повышения качества их знаний. В диссертации уточнено понятие эффективности обучения и контроля качества знаний будущих учителей начальной школы. Впервые обоснована специфика построения обучающих модулей по дидактике, выделены их разновиды в зависимости от компонентного состава теории образования и обучения, ее структуры, а также логики и последовательности
усвоения дидактических знаний и умений. Предложены критерии внутрисеместрового. контроля качества знаний, которые являются специфическими для модульно-рейтинговой системы их усвоения и оценивания. Их используют преподаватели педагогики, студенты специальности при самоконтроле результатов усвоения.
The dissertation is dedicated to the organizational questions
of the intraterm control of students’ knowledge with the purpose
of increasing the quality of their knowledge. In this dissertation the
conception of effectiveness of the control and the knowledge qual
ity of intending teachers of primary school is made more exact. The
particularity of the construction of teaching modules on didactics
is substantiated, their different types are distinguished in relation
to component composition of Theory of Education, its structure, logic and succession of learning. The intraterm control criteria of
knowledge quality are proposed, which are specific for module-rat
ing system of mastering and appraisement and which are used by
teachers of Pedagogics, students of this spesiality during self-con
trol of the learning results.