Посткомуністична трансформація в Україні позначилася на
розвиткові всіх сфер соціальної життєдіяльності, в тому числі і на освіті.З проголошенням незалежності перед освітньою системою були поставлені нові пріоритети і цілі. Вона переходила на нові принципи роботи, завдяки яким
планувалося позбавлятися від негативних моментів радянської спадщини. Але процес реформування системи освіти, її оновлення і переформатування був складним і суперечливим. В статті піднімається проблема аналізу таких суперечностей, а також необхідності їх врахування при формуванні нової освітньої політики в сучасній Україні.
Postcommunist transformation in Ukraine has affected the development of all spheres of social life, including education. With the declaration of independence, new priorities and goals were set before the educational system. She moved on to new principles of work, due to which it was planned to get rid of the negative aspects of the Soviet legacy. But the process of reforming the education system, its updating and reformatting was complicated and controversial. The article raises the problem of the analysis of such contradictions, as well as the need for them to be taken into
account in the formation of a new educational policy in modern Ukraine.