Науково обгрунтовано теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у ВНЗ. Виділено напрями фундаменталізації інформатичної освіти. Розкрито педагогічний потенціал мобільних технологій навчання даних дисциплін. Сфомульовано вимоги та практичні рекомендації щодо фундаменталізації змісту навчання інфоматичних дисциплін. Наведено приклади стабілізації методичних систем навчання технологічних дисциплін. Проведено експериментальне впровадження розробленої методичної системи у навчальний процес та показано, що фундаменталізація навчання інфоматичних дисциплін сприяє підвищенню ефективності навчання студентів, зростанню рівня фундаментальності їх знань, розвитку узагальнених умінь і навичок використання мобільного програмного забезпечення в навчальній і виробничій діяльності, підвищенню конкурентоспроможності випускників на ринку праці.
Dissertation research is devoted to the problem of fundamentalization of future specialists in Computer Science and teachers of informatics based on the principles of fundamentality and mobil-ity.
In work scientifically justified theoretical and methodic foundations of fundamentalization teaching of the Computer Science in higher education. A directions of fundamentalization teaching of the Computer Science are selected, the pedagogical potential of mobile technology teaching of the Computer Science is shown. Requirements and practical recommendations for fundamentaliza-tion of content of Computer Science are formulated, the examples of stabilization methodic systems of teaching technological subjects are discussed.
Our experimental implementation of developed methodic system in the educational process showed that fundamentalization teaching of the Computer Science improves students’ skills in learning, growth level of knowledge’ fundamentality, development of generalized skills of use of mobile software in teaching and industry activities, increase the competitiveness of graduates in the labor market.