У статті проаналізована авторська психолого-педагогічна позиція до проблеми психологічного супроводу
батьків дітей раннього віку з порушеннями розвитку. У спеціальній психології важливим є класифікація порушень
розвитку дитини та психологічні особливості її сім’ї. Характер обмеження життєдіяльності дитини, специфіка
патологічного стану по різному впливає на загальну психологічну і духовну атмосферу сім’ї. Це виявляється в
особливостях життєдіяльності родини, стилі життя, взаємостосунках батьків і родичів з дитиною, а сім’ї – з
найближчим соціальним оточенням. Тому важливо класифікувати сім’ю залежно від характеру захворювання та
психологічних особливостей дитини. Періодизація кризових станів емоційної сфери батьків, а саме матерів
включає в себе: страх перед невідомим, прогнозованість, агресія, активна хаотична діяльність, депресія,
переживання відчуття безвиході, апатія, прийняття факту порушення розвитку, поява нового сенсу життя,
активізація, солідарність.
The article analyzes the author's psychological and pedagogical position to the problem of psychological
support of parents of young children with developmental disorder and associated sensory disorders. The main task of
psycho-corrective work with such families is: helping parents experience a trauma; acquaint them with the peculiarities of
the upbringing and development of the blind, weak-minded, deaf child, providing services in the form of consultations on
family planning; restoration of the family status of the child as an individual, which is the ultimate goal of rehabilitation. In
special psychology, it is important to classify the violations of the child's development and the psychological
characteristics of her family. The nature of the limitation of the child's livelihood, the specificity of the pathological
condition in different ways affects the general psychological and spiritual atmosphere of the family. This is manifested in
the peculiarities of the life of the family, the style of life, the interactions of parents and relatives with the child, and the
family - with the closest social environment. It is therefore important to classify the family depending on the nature of the
disease and the pathological condition of the child. The periodization of the crisis states of the emotional sphere of
parents, namely the mothers, includes: fear of the unknown, predictability, aggression, active chaotic activity,
depression, experience of hopelessness, apathy, acceptance of a violation of development, the emergence of a new
meaning of life, activation.