У статті розглядається проблема організації та змісту психологічної роботи із дітьми з мовленнєвими
порушеннями. Здійснено аналіз взаємозалежності між мовленнєвим та психічним розвитком дитини.
Проаналізовано методи психологічної допомоги з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей дітей з
мовленнєвими порушеннями. Зазначено, що організація корекційної роботи з дітьми-логопатами потребує певної
системи, оскільки у них наявні і психологічні проблеми. Обґрунтована необхідність надання психологічної
допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями. Визначено рекомендації щодо планування роботи психологів у
процесі корекційно-розвиткової роботи, що стимулюватиме мовленнєвий і особистісний розвиток дитини.
Констатовано, що зміст роботи психолога має бути узгоджений з програмою дошкільного навчального закладу,
перспективним і календарним планами роботи вихователя та логопеда, послідовністю корекційного впливу.
The article deals with the problem of the organization and content of psychological work with children who have
speech disorders. The analysis of interdependence between speech and mental development of the child has been
carried out. The methods of psychological help taking into account the individual and psychological characteristics of
children with speech disorders have been analyzed here. It is noted that organization of correctional work with children
who have speech disorders needs a certain system because they have some psychological problems as well. The
necessity of providing psychological help for children with speech disorders has been substantiated. The
recommendations on the planning of the work of psychologists in the process of corrective-developing activity which will
stimulate speech and personality development of the child have been determined here. It is stated that the content of the
work of the psychologist must be coordinated with the program of the preschool educational institution, perspective and
calendar plans of the work of the educator and speech therapist, the sequence of correctional influence.