У статті автор розкриває сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти в Україні та Польщі. Автор
зазначає, що сучасний етап інноваційного розвитку суспільства відзначається формуванням нового погляду на
освіту. Процес грунтовного реформування системи освіти, який наразі відбувається в Україні, не обходить
стороною і спеціальну освіту. Автор відзначає, що забезпечення права і комфортних умов на освіту дітей з
особливими потребами є необхідною характеристикою демократичного цивілізованого суспільства. Польща
пройшла цей шлях на початку 90-х років ХХ ст., цим шляхом має йти і Україна. Реалізація прав на освіту дітей з
обмеженими можливостями розглядається як одне з найважливіших завдань державної політики в галузі
спеціальної освіти як України, так і Польщі. Автор дає характеристику двом системам освіти, проте зазначає, що
система спеціальної освіти у двох країнах розвивається своїм шляхом, внаслідок чого кожен етап розвитку
співвідноситься з певним періодом в еволюції ставлення держави до осіб з особливими потребами.
In the article the author reveals the current trends in the development of special education in Ukraine and
Poland. The author notes that the modern stage of the innovative development of society is marked by the formation of a
new outlook on education. The process of thorough reform of the education system, which is currently taking place in
Ukraine, does not bypass the special education. The author notes that ensuring rights and comfortable conditions for the
education of children with special needs is a necessary characteristic of a democratic civilized society. Poland went this
way in the early 90s of the 20th century, this way Ukraine should go. Realization of the rights to education of children
with disabilities is considered as one of the most important tasks of the state policy in the field of special education in
both Ukraine and Poland. The author gives a characterization of the two education systems, but notes that the special
education system in two countries develops in its own way, as a result of which each stage of development corresponds
with a certain period in the evolution of the state's relationship to persons with special needs.