У статті розглянуто одну з базових позицій психолінгвістичної теорії: специфіку парадигматичних і
синтагматичних відношень та механізми їх порушень дітьми із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення.
Розкрито базові поняття «парадигма», «синтагма», «парадигматичні відношення», «синтагматичні відношення».
Подано погляди науковців на нейроонтолінгвістичні закономірності формування парадигматичної та
синтагматичної системи мови. Розкрито особливості діяльності «закону сили» І. Павлова у дітей із нормотиповим
та атиповим розвитком. Унаочнено представлено моделі: побудови ієрархічної системи парадигматичних кодів,
дезорганізації фонематичної основи, дезорганізації аферентно-фонетичної основи механізму сприйняття слова,
дезорганізації еферентно-фонетичної основи механізму називання слова, дезорганізації самостійного
розгорнутого висловлювання. Розглянуто симптомокомплекс наслідків дезорганізації самостійного розгорнутого
висловлювання. Встановлено особливості порушення парадигматичної та синтагматичної складових мови
дітьми із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення. Визначено взаємозалежність та взаємовплив
парадигматичних та синтагматичних відношень на рівень оволодіння дитиною із тяжкими та ускладненими
порушеннями мовлення системою мови. Намічено перспективу подальшого дослідження проблеми.
The article deals with one of the basic positions of the psycho-linguistic theory: the specificity of paradigmatic and
syntagmatic correlations and the mechanisms of their violations in children with severe and complicated speech
disorders. The basic concepts of "paradigm", "syntagma", "paradigmatic correlations", "syntagmatic correlations" are
revealed. The views of scholars on the neuro-ontho-linguistic patterns of the formation of the paradigmatic and
syntagmatic system of language are presented. The peculiarities of the activity of the "law of force" of I. Pavlov in
children with normotypic and atypical development are revealed. The models are presented: the construction of the
hierarchical system of paradigmatic codes, the disorganization of the phonemic basis, the disorganization of the afferentphonetic
basis of the mechanism of perception of the word, the disorganization of the efferent-phonetic basis of the word
naming mechanism, the disorganization of an independent extended statement. The symptom complex of the
disorganization consequences of a self-contained expounded statement is considered. The peculiarities of violation of
the paradigmatic and syntagmatic components of language in children with severe and complicated speech disorders
are established. Interdependence and mutual influence of paradigmatic and syntagmatic relations on the level of mastering of a child with severe and complicated speech disorders by the language system are determined. The
prospect of further study of the problem is planned.