DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія » Випуск 33 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22028
Title: Методологія інклюзивної форми освіти
Other Titles: Methodologi inclusive form of education
Authors: Шульженко, Д. І.
Keywords: освітня інтеграція
інклюзивна форма освіти
діти із інтелектуальними
мовленнєвими
зоровими та аутистичними порушеннями
асистент вчителя
спеціальний (практичний психолог)
логопед
корекційний педагог
educational integration
inclusive form of education
children with intellectual
speech and autistic disorders
teachers assistant
special (practical psychologist)
corrective pedagogue
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Шульженко, Д. І. Методологія інклюзивної форми освіти / Д. І. Шульженко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 33. – С. 107-117.
Abstract: У статті проаналізовано стан досліджень українських вчених щодо проблем, які виникли внаслідок впровадження інклюзивної форми освіти та розглянуто питання освітньої інтеграції дітей із психофізичними порушеннями. Представлено стан досліджень з питань інклюзивної форми навчання дітей за нозологіями, зокрема з інтелектуальними, мовленнєвими, аутистичними порушеннями. Розкрито, що саме ці категорії учнів представляють найбільшу групу дітей інтегрованих в клас здорових однолітків. Визначено низку перешкод організаційного, нормативно-правового, соціального, психолого-педагогічного та методичного характеру. Представлено наукові дослідження та ефективність розробок методик інклюзивної освіти. З’ясовано загальні проблемні питання включення та успішного навчання та шкільної соціалізації учнів з порушеннями у розвитку. Визначено організаційні, змістові, процесуальні та психологічні чинники, які негативно впливають на якість освіти дітей з порушеннями та позитивні тенденції розвитку освітньої інтеграції. Визначено умови та особливості освітньо-психологічного процесу відповідно до реального соціально-економічного стану в Україні. Запропоновано окремі методики включення «особливого» учня в освітній процес школи та особливості застування корекційних прийомів під час уроків. Розглянуто проблемні питання змісту та принципів роботи спеціаліста (асистента вчителя, спеціального психолога, логопеда), який реалізує роботу зі включення та психолого-педагогічного супроводу розумово відсталих, аутичних учнів та дітей з порушеннями мовлення в шкільне середовище масової школи. Розкрито сутність поняття та зміст професійної та особистісної компетенції фахівців у сфері інклюзивного навчання дітей з розумовою відсталістю, тяжкими порушеннями мовлення та аутизмом. Виявлено та розкрито зв'язок між ефективністю включення учнів з «особливими освітніми потребами» та психолого педагогічним супроводом їхніх батьків.
The article talks about the authors psycho-pedagogical attitude to the problems arising from the implementation of inclusive education and the questions of educational integration of children with mental and physical disabilities. The state of research on inclusive form of education for children nosology, including intellectual, verbal, autistic disorders was analyzed. It was shown that these categories of students are the largest group of children in a class of integrated healthy peers. Highlighted the practical experience in working with inclusive schools in Ukraine. A number of obstacles organizational, legal, social, psychological, pedagogical and methodological were shown. and rhythm perception of educational information, behavior and communication with healthy students. An inclusive implementation of a system component in the educational process of preschool, school and special schools should be created. Presented research and effectiveness of developed methods of. It is found the general issues of inclusion and successfuleducation and school socialization of students with disabilities. Defined organizational, procedural and psychological factors that affect the quality of education for children with disabilities and the positive trends in the development of educational integration. Developed conditions and characteristics of the educational-psychological process according to the real socio-economic situation in Ukraine. Proposed methods of inclusion of "special" student in the educational process of the school and features using correction techniques during lessons. Revised the problematic questions regarding principles of work of a specialist (assistant teacher, special psychologist, speech therapist), which implements the work on the inclusion of psychological and pedagogical support of mentally challenged, autistic students and children with speech disorders in the school environment of a regular school. Shown the essence of the concept and content of professional and personal competence of specialists in the field of inclusive education for children with mental disorders, severe speech disorders and autism. Discovered and disclosed the relationship between efficiency of inclusion of students with "special needs" and psycho-pedagogical support of their parents.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22028
Appears in Collections:Випуск 33

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20 Shulgenko D.I..pdf373.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.