У статті висвітлено аналіз сучасних нейрофізіологічних досліджень, спрямованих на вивчення механізмів
алалії. Зазначено, що формування та реалізація мовленнєвих функцій залежить від узгодженої взаємодії
аферентних і еферентних систем, починаючи зі слухових ядер нижніх відділів стовбура мозку, закінчуючи
асоціативними областями кори мозку. Враховуючи сучасні уявлення про мовленнєву діяльність, доведено, що
механізми алалії й до теперішнього часу залишаються недостатньо вивченими. Внаслідок цього існуючі методи
корекції недостатньо диференційовані, спираються на симптоматичний підхід, що знижує ефективність
логопедичної допомоги. Обґрунтовано необхідність розробки такої методики корекції алалії, яка була б адекватна
віковим особливостями нервової системи дітей. Останнє зумовлено зміщенням акцентів сучасної логопедичної
допомоги на ранній вік, у порівнянні з дослідженнями дітей із алалією старшого дошкільного та шкільного віку, які
активно проводилися в середині минулого століття. У ході викладу статті зазначено, що сучасні дослідження
дають підстави повʼязати відсутність мовлення при алалії не тільки з кірковими порушеннями, а й порушеннями
підкіркових зон. При цьому важливе значення мають ЕЕГ-дослідження та аналіз уповільнення обробки
акустичних сигналів в слухових трактах і центрах стовбура мозку.
On the basis of the neurophysiological studies in the article states it is distinguished that the formulation and
implementation of speech functions depends on the coordinated interaction of afferent and efferent systems, ranging
from auditory nuclei lower parts of the brain stem, ending with the associative areas of the cerebral cortex. Considering
the current understanding of the speech activity, it is stated in the article that alalia mechanisms remain poorly
understood till present days. As a result, existing methods of correction are not differentiated enough, are based on the
symptomatic approach that reduces the speech therapy effectiveness. A lot of studies analysis has been done aiming to
understand the alalia mechanisms. The necessity of developing such methodology correcting alalia that would be
adequate to the age characteristics of children nervous system is found out. The latter is due to the shift of modern
speech therapy at an early age, compared with the studies of older preschool and school age children with alalia that are
actively conducted in the middle of the last century. During the article presentation it is stated that the current studies
give grounds to link the speech lack with alalia not only impaired cortical and subcortical areas disturbances. That’s why
EEG-research and slowing process analysis of acoustic signals in the auditory tracts and brain stem centers are of great
importance.