У статті розглядається проблема формування готовності майбутніх фахівців початкових класів до
взаємодії молодших школярів з порушеннями психофізичного розвитку, представлено характеристику
теоретичних основ соціально-педагогічної діяльності. Виділено педагогічні умови становлення професійно-
особистісної готовності педагога до роботи з дітьми із порушеннями в розвитку. Окреслено та коротко
охарактеризовано модель соціальної компетентності майбутнього фахівця початкових класів до взаємодії
молодших школярів з особливостями психофізичного розвитку. Особливу увагу акцентовано на формуванні
готовності майбутнього фахівця до роботи в інклюзивному середовищі.
The article examines the problem of the formation of readiness of future primary school experts to interact with
junior pupils with psychophysical disabilities; characteristic of the theoretical foundations of social and pedagogical
activities was presented in text. We determined pedagogical conditions of the formation of professional and personal
teacher’s readiness to work with children with disabilities. The model of social competence of future primary school
expert to interact with junior pupils with psychophysical disabilities was outlined and briefly described in the article. We
paid particular attention to the formation of readiness of future professional to work in an inclusive environment.