У дослідженні актуалізовано проблему удосконалення виконавських
умінь майбутніх педагогів-скрипалів у процесі фахової підготовки; розглянуто
стан досліджуваної проблеми у музично-педагогічній науці і практиці;
розкрито педагогічну сутність виконавства як творчої діяльності. У зв’язку з
цим проаналізовано феномен «інструментальне виконавство» та розкриті різні
підходи до його визначення; запропоновано поняття «виконавські уміння
педагога-скрипаля»; розроблено і теоретично обґрунтовано структуру
виконавських умінь майбутнього педагога у процесі навчання гри на скрипці в
єдності мотиваційно-вольового, когнітивно-аналітичного, ціннісно-
орієнтаційного, операційно-технічного та творчо-діяльнісного компонентів, які
формують професійно значущі якості – емпатію, артистизм, рефлексію,
самостійність, творчу активність, ініціативність.
Розроблено діагностичний інструментарій констатувального і
формувального експериментів, який уможливлює виявлення рівнів
сформованості означеної якості. У дослідженні встановлено й науково
обґрунтовано критерії та показники, котрі відповідають компонентній
структурі виконавських умінь. Вони дозволили діагностувати компонентну
структуру виконавських умінь на різних етапах експериментального навчання.
Експериментально підтверджено ефективність запропонованих
педагогічних умов, методів і творчих завдань, спрямованих на удосконалення
виконавських умінь майбутніх педагогів-скрипалів. Виявлено статистично
достовірну динаміку їх зростання, а також можливість переходу студентів з
низького рівня інструментально-виконавських умінь на більш високий.
В исследовании актуализирована проблема усовершенствования
исполнительских умений будущих педагогов-скрипачей в процессе
профессиональной подготовки; рассмотрено состояние исследуемой проблемы
в музыкально-педагогической науке и практике; раскрыта педагогическую
сущность исполнительства как творческой деятельности. В связи с этим
проанализирован феномен «инструментальное исполнительство»; раскрыты
различные подходы к его изучению; выведено понятие «исполнительские
умения педагога-скрипача»; разработана и теоретически обоснована структура
исполнительных умений будущего педагога в процессе обучения игре на
скрипке (в единстве мотивационно-волевого, когнитивно-аналитического,
ценностно-ориентационного, операционно-технического и творчески - деятельностного компонентов), благодаря которой формируются
профессионально значимые качества - эмпатия, артистизм, рефлексия,
самостоятельность, творческая активность, инициативность.
Разработан диагностический инструментарий констатирующего и
формирующего экспериментов, который делает возможным выявление уровней
сформированности указанного качества. В исследовании установлены и научно
обоснованы критерии и показатели, которые соответствуют компонентной
структуре инструментально-исполнительских умений. Они позволили
диагностировать компонентную структуру исполнительских умений на разных
этапах экспериментального обучения.
Экспериментально подтверждена эффективность предложенных
педагогических условий, методов и творческих задач, направленных на
совершенствование исполнительских умений будущих педагогов-скрипачей.
Выявлено статистически достоверную динамику их роста, а также возможность
перехода студентов с низкого уровня инструментально-исполнительских
умений на более высокий.
In the study, the problem of improving the performing skills of future violin
teachers in the process of vocational training is actualized; The state of the problem
under investigation in music and pedagogical science and practice is examined; The
pedagogical essence of performance as creative activity is revealed.
In this regard, the phenomenon of "instrumental performance" is analyzed;
various approaches to its study are disclosed; the concept of "performing skills of the
teacher-violinist" is derived; the structure of the executive skills of the future teacher
in the process of learning to play the violin (in the unity of motivational-volitional,
cognitive-analytical, value-orientational, operational-technical and creative-activity
components) is developed and theoretically justified; professionally significant
qualities are formed - empathy, artistry , reflection, independence, creative activity,
initiative.
The diagnostic toolkit of ascertaining and forming experiments is developed,
which makes it possible to reveal the levels of formation of this quality. The research
establishes and scientifically substantiates the criteria and indicators that correspond
to the component structure of the instrumental-performing skills, which allowed it to
be diagnosed at different stages of experimental training. The effectiveness of the proposed pedagogical conditions, methods and
creative tasks aimed at improving the performing skills of future violin teachers has
been experimentally confirmed. The statistically significant dynamics of their growth
was revealed, as well as the possibility of students moving from a low level of
instrumental-performing skills to a higher one.