Стаття присвячена дослідженню питань музично-педагогічної та вокальної освіти китайських студентів у вишах України, зокрема, специфіці входження студентів-іноземців в новий освітній простір. Ці питання є актуальними та вимагають наукової уваги, адже вони пов’язані з специфічними особливостями музично-педагогічної підготовки в українських вишах студентів-іноземців, які свідомо обирають саме українські виші музично-педагогічного спрямування. Це є вкрай важливим, адже сьогоднішній студент, що отримує фахову підготовку у вишах України – інтегрує отримані знання у освітній простір Китаю. Тому, необхідність прискіпливого підходу, з високим ступенем відповідальності, викликало нашу наукову увагу до процесу розгортання стратегії підвищення якості освіти, яку отримують саме китайські студенти.
The article is devoted to the study of questions of musical, pedagogical and vocal education of Chinese students in Ukrainian universities, in particular, the specifics of the entry of foreign students into the new educational space. These issues are urgent and require scientific attention, because they are related to the specific features of musical and pedagogical training in Ukrainian universities of foreign students who consciously choose Ukrainian universities of music and pedagogy. This is extremely important, because today's student, receives professional training in Ukraine - integrates the acquired knowledge into the educational space of China. Therefore, the need for a careful approach, with a high degree of responsibility, has caused our scientific attention to the process of deploying a strategy to improve the quality of education, which is received by Chinese students.
On the basis of philosophical and aesthetic views, the place of music in the life of society and the education of the individual have deep national sources, which is a characteristic feature of the educational paradigm of art education in Chinese universities, however, the reform brings about changes in standards, the renewal of concepts, and facilitates the discovery of new technologies. The great interest of Chinese students in fundamental theories and the effective methods of Ukrainian pedagogy is quite just and timely, because the transcendental tendencies: interpenetration, interchange and other progressive currents have an extremely important political, social, strategic significance for two cultures, two peoples, including the formation of the system of musical education of Ukraine and China.