У статті розкриті особливості інтеграційних процесів у світовому освітньому просторі, що вимагають від сучасної системи вищої освіти озброїти її випускників комплексом синтезованих знань про найяскравіші культурні традиції інших народів світу з метою впровадження набутих людством цінностей, використання педагогічного досвіду в різних формах педагогічної практики, зокрема у вокально-виконавській практичній діяльності у процесі підготовки магістрантів-вокалістів. Унікальність процесу обміну культурними надбаннями кожного соціуму стає закономірністю демократичних відносин міжнародного рівня, що дає можливість інтегрувати в єдиний культурно-освітній простір, обмінюватись цінними знаннями в різних галузях науки, освіти, мистецтва, що стає додатковим соціально-економічним ресурсом та фактором нарощування духовного потенціалу суспільства, стратегічною основою розвитку високоосвіченої особистості майбутнього вчителя музики.
The article reveals the features of integration processes in the world educational space that require the modern system of higher education to equip its graduates with a complex of synthesized knowledge about the brightest cultural traditions of other nations of the world with the aim of introducing the values acquired by humanity, using pedagogical experience in various forms of pedagogical practice, in particular in vocal-performing practical activity in the process of preparation of undergraduates-vocalists.
The uniqueness of the process of exchanging the cultural achievements of each society becomes a regularity of democratic relations at the international level, which makes it possible to integrate into a single cultural and educational space, to exchange valuable knowledge in various fields of science, education, art, which becomes an additional social and economic resource and a factor in building up the society's spiritual potential, strategic basis for the development of the highly educated personality of the future music teacher.