DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 133 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19524
Title: Розвиток образного мислення у майбутніх педагогів-дизайнерів
Other Titles: Развитие образного мышления у будущих педагогов-дизайнеров
Development of figurative thinking of future teachers-designers
Authors: Бровченко, А. І.
Keywords: інтелектуалізація образів
коренепластика
Теорія вирішення технічних задач
латеральне мислення
дивергентне мислення
інтуїтивне мислення
рефлексія
тренінг
интеллектуализация образов
коренепластика
Технология решения изобретательских задач
Латеральное мышление
интуитивное мышление
рефлексия
intellectualization of images
root plastics
Theory of inventive problem solving
lateral thinking
divergent thinking
intuitive thinking
reflection
training
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бровченко, А. І. Розвиток образного мислення у майбутніх педагогів-дизайнерів / А. І. Бровченко // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. СXХХІІІ (133). – С. 37-45.
Abstract: У статті розглядаються методи ефективної активації і стимуляції інтелектуалізації образів, як важливого складника системи формування образного мислення майбутніх дизайнерів. Виділяються методи оживлення, входження, трансформації, співвідчуттів для стимулювання здатності до швидкої інтелектуалізації образів. Висвітлені методи з Теорії вирішення винахідницьких задач (за Г. С. Альтшуллером) які, на думку автора, сприятимуть ефективній стимуляції інтелектуалізації образів. Розглядається Латеральне мислення (за Едуардом де Боно), як важливий засіб вивільнення процесів мислення від стереотипії, для ефективної проектувальної діяльності дизайнерів. Виявляються особливості методів бісоціації, техніки модерації, рефлексивних пауз. Проводиться огляд основних методів розвитку інтуїтивного мислення, що є одним з механізмів образного мислення дизайнерів професійної освіти. Висловлюється думка про рефлексію, як механізм забезпечення перебігу професійної миследіяльності фахівця.
В статье рассматриваются методы эффективной активации и стимулирования интеллектуализации образов, как важной составляющей системы формирования образного мышления будущих дизайнеров. Выделяются методы оживления, вхождения, трансформации, соощущения для стимуляции способности к быстрому интеллектуализации образов. Освещены методы из Теории решения изобретательских задач (за Г. С. Альтшуллером) которые по мнению автора, содействуют эффективной стимуляции интеллектуализации образов. Рассматривается Латеральное мышление (за Едуардом де Боно) как важное средство освобождения процессов мышления от стереотопии для эффективной проэктной деятельности дизайнера. Выявляются особенности методов бисоциации, техники модерации, рфлексивных пауз. Проводится рассмотрение основных методов развития интуитивного мышления, которое есть одним из механизмов образного мышления дизайнеров профессионального образования. Выражется мысль о рефлексии, как механизма обеспечения прохождения мысленной деятельности специалиста.
The effective methods of efficient activation and stimulation of intellectualization of images, as an important component of the system of creating figurative thinking of the future designers were discussed in this article. The methods of revitalization, participation, transformation feelings to stimulate the capacity for rapid intellectualization of images were defined in the article. The article highlights the methods of the Theory of inventive problem solving (G. S. Altshuller) which, in the author’s opinion, will contribute to the effective stimulation of intellectualization of images. Lateral thinking is considered (according to Edward de Bono) as an important means of release of stereotype thinking processes for effective designing activity of designers. The features of double sociations (“bisotsiatsiyi”) of methods, moderation techniques and reflective pauses were revealed. A review of the main methods of intuitive thinking, which is one of the mechanisms of creative thinking, of the designers of professional education was made. It was suggested that reflection is a mechanism to ensure the implementation of thinking activity of a professional specialist.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19524
Appears in Collections:Випуск 133

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Brovchenko.pdf294.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.