У статті розкрито та обґрунтовано психолого-педагогічні умови впровадження в освітній процес ВНЗ авторської педагогічної системи виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи. Охарактеризовано такі поняття, як здоров’язберігаюче освітнє середовище, фізичне самовдосконалення; вікові та індивідуальні особливості; персоніфікація процесу позааудиторної спортивно-масової роботи, педагогічна майстерність викладача фізичного виховання, інтерактивні та мультимедійні здоров’язбережувальні технології.
В статье рассматриваются психолого-педагогические условия внедрения в образовательный процесс ВУЗа авторской педагогической системы воспитания физической культуры студентов в процессе внеаудиторной спортивно-массовой работы. Охарактеризованы такие понятия, как здоровьесберегающая образовательная среда, физическое самосовершенствование; возрастные и индивидуальные особенности; персонификация процесса внеаудиторной спортивно-массовой работы, педагогическое мастерство преподавателя физического воспитания, интерактивные и мультимедийные здоровьесберегающие технологии.
The article investigates psychological and pedagogical conditions of the implementation of physical culture students’
upbringing pedagogical system in university educational process during extracurricular sports work. There were characterized such concepts as of healthy educational environment, personification of the process in extracurricular sports work, pedagogical skill of a physical education teacher, interactive and multimedia technologies of health preservation. Attention is focused on activating resources relevant to university educational environment which aimed at creation the space of health preservation and formation; socio-value attitude to personal health and individual culture of health. It involves the formation of students’ motivational conscious for inclusion in extracurricular sports work that provides productive learning and skills, serving as an internal control mechanism of self-regulation of all students’ educational activities. Designed interactive and multimedia health preservation technologies determine optimal learning opportunities for transition from traditional learning forms to modern informational approaches in educational. The most important of them is the increased attention to student individuality through the development of internal motivation, which creates universal conditions for health preservation availability to motor activity. Considering the age and individual features of students provides personification of extracurricular sports work that contributes to the individual approach to programming of physical perfection, self realization and self rational construction of sports education. It was stressed the importance of the formation of subjectivity and improving of physical education teachers’ pedagogical skills as factors in achieving quality of health preservation educational activity that appears in the manifestation of teachers’ creativity to improving educational process, personal development, ensuring a high level of intellectual thinking, moral character and spiritual enrichment.