DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 5К (86) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19277
Title: Впровадження варіативних модулів навчальної програми з урахуванням матеріальної бази навчального закладу та інтересів учнів 7-х класів
Authors: Сороколіт, Н.
Турчик, І.
Keywords: навчальна програма
учні 7 класів
варіативні модулі
учебная программа
ученики 7 классов
вариативные модули
curriculum
7th grade students
optional modules
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Сороколіт, Н. Впровадження варіативних модулів навчальної програми з урахуванням матеріальної бази навчального закладу та інтересів учнів 7-х класів / Н. Сороколіт, І. Турчик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5К (86) : Наукові матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції «Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи», присвяченої 20-ти річчю факультету фізичного виховання Дрогобицького держ. пед ун-ту імені Івана Франка (18 – 19 травня 2017 р.). – С. 315-319.
Abstract: В статті висвітлюються питання, пов’язані із упровадженням варіативних модулів навчальної програми з фізичної культури у 7 класах. Здійснено аналіз матеріально-технічної бази навчальних закладів для вивчення того чи іншого варіативного модуля. Проаналізовано можливість упровадження варіативних модулів до забезпеченості навчального закладу та інтересів школярів. За допомогою анкетування опитано 489 школярів Львівщини. Встановлено, що у 7-х класах шкіл Львівської області впроваджуються волейбол, баскетбол, футбол, легка атлетика, гімнастика. Однак, стан матеріально-технічної бази шкіл та інтерес учнів дещо не відповідає відсотковому значенню впроваджених цих варіативних модулів.
В данной статье освещаются вопросы, связанные с внедрением вариативных модулей учебной программы по физической культуре в 7 классах. Осуществлен анализ материально-технической базы учебных заведений для изучения того или иного вариативного модуля. Проанализирована возможность внедрения вариативных модулей в соответствии с обеспеченностью учебного заведения и интересов школьников. С помощью анкетирования опрошено 489 учеников Львовской области. Установлено, что в 7-х классах школ внедряются волейбол, баскетбол, легкая атлетика, футбол, гимнастика. Однако, состояние материально-технической базы школ и интерес учащихся не соответствует процентному значению изучаемых видов спорта.
The development and implementation of a physical education curriculum for secondary schoolchildren, based on the principle of variability and the European approach towards physical education was one of the key stages of the reform in the field of physical education of schoolchildren. In the article the issues related to the implementation of optional modules of the physical culture curriculum in 7 classes are covered. The analysis of the material and technical base of educational institutions for the study of any variant of the module was presented. The possibility of introducing of optional modules according to the availability of the institution and the interests of students was highlighted. The questionnaire for 7th grade students was developed. There were interviewed 489 pupils of Lviv. It was established that in 7 th grade schools in the Lviv region are introduced volleyball, basketball, athletics, football, gymnastics. Table tennis, swimming, badminton, handball, aerobics, professionally applied physical training, aqua aerobics, kettlebell lifting generates high interest among schoolchildren, but schools do not have a proper material base for the implementation of these sports. Therefore, in our opinion, teachers of physical education and heads of educational institutions should take into account the interests of children and improve the provision of tools and equipment for those variational modules of the curriculum that are of high interest to schoolchildren. However, the state of material and technical base of schools and pupils' interest does not correspond to the percentage of implemented variant modules. It was revealed that interest of students to implemented sports is somewhat below the level of implementation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19277
Appears in Collections:Випуск 5К (86)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sorokolit_Turchyk.pdf380.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.