DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 5К (86) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19264
Title: Основні проблеми моніторингу функціональних можливостей студентів вишів під час навчально-виховного процесу фізичного виховання
Authors: Самокиш, І. І.
Keywords: моніторинг
функціональні можливості
фізична підготовленість
фізична працездатність
дозовані фізичні навантаження
функціональне тестування
мониторинг
функциональные возможности
физическая подготовленность
физическая работоспособность
дозированные физические нагрузки
функциональное тестирование
monitoring
functional capabilities
physical readiness
physical performance
metered physical loads
functional testing
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Самокиш, І. І. Основні проблеми моніторингу функціональних можливостей студентів вишів під час навчально-виховного процесу фізичного виховання / І. І. Самокиш // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5К (86) : Наукові матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції «Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи», присвяченої 20-ти річчю факультету фізичного виховання Дрогобицького держ. пед ун-ту імені Івана Франка (18 – 19 травня 2017 р.). – С. 295-299.
Abstract: Аналіз науково-методичної літератури показав, що у навчально-виховному процесі фізичного виховання у вищих навчальних закладах в якості моніторингу функціональних можливостей студентів в основному використовуються тестування з фізичної підготовленості. Також має місце застосування в оцінюванні функціональних можливостей функціональних проб та тестувань за допомогою дозованих фізичних навантажень з метою встановлення фізичної працездатності та інших параметрів. У світлі опублікованих даних є помітною спірність думок у визначенні функціональних можливостей за допомогою педагогічних (фізична підготовленість) та біологічних (функціональні проби) тестувань через певні неточності в одержанні результатів. На наш погляд, при використанні методики визначення функціональних можливостей за допомогою фізичного навантаження зі зміною потужності за замкненим циклом та певних тестувань з фізичної підготовленості, можна дати комплексну, більш точну та різносторонню оцінку рівня функціональних можливостей студентів.
Анализ научно-методической литературы показал, что в учебно-воспитательном процессе физического воспитания в высших учебных заведениях в качестве мониторинга функциональных возможностей студентов в основном используются тестирования по физической подготовленности. Также имеет место применение в оценке функциональных возможностей функциональных проб и тестирований с помощью дозированных физических нагрузок с целью установления физической работоспособности и других параметров. В свете опубликованных данных является заметной спорность мнений в определении функциональных возможностей с помощью педагогических (физическая подготовленность) и биологических (функциональные пробы) тестирований через определенные неточности в получении результатов. На наш взгляд, при использовании методики определения функциональных возможностей с помощью физической нагрузки с изменением мощности по замкнутому циклу и определенных тестов по физической подготовленности, можно дать комплексную, более точную и разностороннюю оценку уровня функциональных возможностей студентов.
Analysis of scientific and methodological literature showed that in the educational process of physical education in higher education institutions, as a monitoring of the functional capabilities of students, tests on physical preparedness are mainly used. There is also an application in the evaluation of the functionality of functional tests and tests with the help of metered physical loads in order to establish physical performance and other parameters. In the light of the published data, it is notable that the opinions are disputed in determining the level of functionality through certain inaccuracies in obtaining results and the incorrectness of approaches to finding relevant indicators that do not take into account the age changes occurring in the body of students and students. In our opinion, the most accurate, operative and informative is functional testing, in which the capacity of physical load changes in a closed cycle. This technique allows you to identify not only the indicators of physical performance and the reaction of the cardiovascular system, but also allows you to establish regulatory and energy components of the systemic response of the human body. The introduction of such a monitoring technology and information program that provides an automated assessment of the functional capabilities of the human body, and is accurate, informative and physiologically sound, is relevant in our time. To optimize the educational process of physical education and to obtain more complete information about the level of functional capabilities of students at higher educational institutions, it is advisable to apply comprehensive monitoring, taking into account the relevant functional testing and individual tests for physical fitness. This will help specialists in the field of physical education to obtain more accurate and comprehensive information about the functional capabilities of students, to assess their state of health, on the basis of the data obtained, to implement individual and differential approaches in the educational process of physical education, and to correct the educational process.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19264
Appears in Collections:Випуск 5К (86)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Samokish.pdf359.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.