Метою дослідження стало визначення основних ознак важковиховуваності у підлітків. У статті виокремлено і проаналізовано ознаки, які вважаються найбільш поширеними проявами важковиховуваності у підлітків: домінуючі негативні характерологічні якості та властивості у поведінці; порушення сформованості чи нерозвиненість якостей і властивостей емоційно-вольової сфери; обмеженість або негативна спрямованість потреб, схильностей та інтересів; спотворені морально-етичні знання; систематичне порушення норм спілкування і поведінки; конфліктні стосунки з дорослими і однолітками; супротив звичайним педагогічним впливам; труднощі в навчанні; порушення психічного розвитку.
Objective: to identify the main features of troubled teen’s behavior to optimize the process of prevention of deviant behavior. Research objectives: the main features of troubled teens behavior and deviant behavior to detect and investigate, group its and the views of teachers, practitioners about the meaning of the signs study.
In the article a series of psychological, pedagogical, legal and medical scientific, educational and methodical works which relate to troubled teen’s behavior and deviant conduct of teenagers is analyzed. Those features which are often referred of scientists as common among manifestations of troubled teen’s behavior, is exposed by an author. Among them: prevailing of negative qualities of character and properties in the conduct; violation of forming or insufficient development of qualities and properties of emotional-volitional sphere; narrow-mindedness or negative orientation of necessities, inclinations and interests; disfigured moral and ethical knowledge; systematic violations of norms of communication and behavior; conflict relationships with adults and peers; resistance to ordinary pedagogical influence; learning difficulties; violation of psychical development. The results of questioning of teachers and psychologists about the role of these features of the troubled teen’s behavior are resulted. Three signs, on what specialists turn most attention, are definite. This: systematic violation of norms of communication and behavior; narrow-mindedness or negative orientation of necessities, inclinations and interests; violation of psychical development.