В статті висвітлено педагогічні умови формування рівня рекреаційної активності студентів вищих
навчальних закладів. Встановлено, що основними педагогічними умовами були: використання національних традицій
фізичного виховання пов’язаних із майбутньою професійною діяльністю; суб’єкт-суб'єктна взаємодія в процесі оздоровчого
тренування; активізація самостійної тренувальної роботи студентів у поза навчальний час; використання природних
факторів у процесі формування рівня рекреаційної активності; акцентування уваги студентів на безпосередньому та
опосередкованому впливі занять на формування рівня рекреаційної активності; правила безпеки під час занять з
оздоровчого тренування у природному середовищі; урахування інтересів, потреб і мотивів студентів в процесі навчання;
пошук та використання доступних для оздоровчих занять природних місць.
В статье рассмотрены педагогические
условия формирования уровня рекреационной активности студентов высших учебных заведений. Установлено, что
основными педагогическими условиями были: использование национальных традиций физического воспитания связанных с
будущей профессиональной деятельностью; субъект-субъектное взаимодействие в процессе оздоровительной
тренировки; активизация самостоятельной тренировочной работы студентов во вне учебное время; использования
природных факторов в процессе формирования уровня рекреационной активности; акцентирование внимания студентов
на непосредственном и опосредованном влиянии занятий на формирование уровня рекреационной активности; правила
безопасности во время занятий оздоровительной тренировкой в естественной среде; учет интересов, потребностей и мотивов студентов в процессе обучения; поиск и использование доступных для оздоровительных занятий природных
мест.
The article highlights the pedagogical conditions of
the recreational activity level formation of students of higher educational institutions.
Scientists define the term "pedagogical condition" as a certain circumstance or situation which speeds up the formation and
development of pedagogical phenomena, processes, systems and qualities of personality. Pedagogical conditions consider being the
circumstances that contribute to the development or hindering of the educational process. They are determined as a complex of
means available to the educational institution for the effective implementation of the educational process. Pedagogical conditions are a
structural component of pedagogical technology or pedagogical models which help to implement the components of the technology.
Pedagogical conditions of the recreational activity level formation are viewed as the circumstances under which the
components of the content improving the training process are in the interrelationship and they guarantee the cooperation between the
teacher and the student. It was determined that the main pedagogical terms of realization of recreational health programs were: the
use of national traditions of physical education related to future professional activity; subject-subject interaction in the process of
improving health training; activation of independent work of students training beyond the school time; usage of natural factors in the
process of recreational activity level formation; focusing students’ attention on the direct and an indirect impact of occupation on the
recreational activity level formation; safety rules during work with rehabilitation training in a natural environment; taking into account the
interests, needs and motivations of the students in the learning process; the search and usage of available natural environmental
places for recreational activities.
Assiduously selected and structured pedagogical conditions are an essential component for effective implementation of the
recreational activity program of students of higher educational institutions which secured its positive impact on the students’
recreational activity high level formation.