У статті розглядаються питання підготовки майбутнього фахівця дошкільної освіти до роботи з
фізичного виховання дітей. Розглянуто специфіку такої підготовки, подано результати наукових пошуків, що дозволило
розкрити значення спеціальних умінь для майбутніх вихователів. Подається аналіз опитування трьох груп респондентів:
викладачі провідних педагогічних навчальних закладів України, вихователі ДНЗ м. Тернополя, студенти ТНПУ імені В.
Гнатюка, щодо значимості спеціальних умінь у фізичному вихованні дітей дошкільного віку.
В статье рассматривается важный вопрос подготовки будущего специалиста дошкольного
образования к работе по физическому воспитанию детей. Рассмотрена специфика такой подготовки, представлены
результаты научных поисков, что позволило раскрыть значение специальных умений для будущих воспитателей. Дается
анализ опроса трех групп респондентов: преподаватели ведущих педагогических учебных заведений Украины,
воспитатели дошкольных учебных заведений города Тернополя, студенты факультета педагогики и психологии
(направление начальное и дошкольное образование), Тернопольского национального педагогического университета имени
В. Гнатюка, о значимости специальных умений в физическом воспитании детей дошкольного возраста.
The article presents a largely important issue of preparing a future specialist of pre-school education to work with young children in
terms of their physical education. It indicates the importance of such preparation and illustrates the results of scientific research in the
subject which reveals the significance of special skills for future teachers. The study presents the results of survey conducted among
three groups of respondents: lecturers from leading pedagogical universities of Ukraine, teachers from kindergartens of Ternopil,
students of V. Hnatiuk Ternopil national pedagogical university (faculty of pre-school and primary education).The scale of the
significance of special knowledge suggested by the university lecturers was taken as the starting point of our research. The research
has found though that the answers of kindergarten teachers and students of pedagogical university differentiate immensely.
Having analysed the results of above mentioned survey, it can be stated that knowledge of methods and forms of teaching
physical education to young children as well as knowledge of influence of physical exercises on functioning of human body is vitally
important in educating future teachers.
In addition, future pre-school teachers should also bear in mind psychological features and pedagogical characteristics of
young children as well as principles of introducing physical education in pre-school curriculum. We can therefore assume that each of above aspects of educating a well-qualified specialist is of a large importance.