У процесі проведеного дослідження встановлено, що однією із необхідних умов досягнення
ефективності рекреаційних занять є побудова змісту з врахуванням мотивації старшокласників. Фізкультурно-оздоровчу
діяльність спонукає цілий комплекс мотивів, які і визначають зміст занять для даного контингенту.
Причинами, що перешкоджають займатися старшокласникам рекреаційною діяльністю у вільний час є брак часу,
велике навчальне навантаження, недостатність знань для організації самостійних занять та відсутність оздоровчо-
рекреаційних груп, які б їх зацікавили.
В процессе проведенного исследования установлено, что одним из
необходимых условий достижения эффективности рекреационных занятий есть построение содержания с учетом
мотивации старшеклассников. Физкультурно-оздоровительную деятельность побуждает целый комплекс мотивов,
которые и определяют содержание занятий для данного контингента.
Причинами, которые препятствуют старшеклассникам заниматься рекреационной деятельностью в свободное
время являются нехватка времени, большая учебная нагрузка, недостаточность знаний для организации
самостоятельных занятий и отсутствие оздоровительно-рекреационных групп, которые бы их заинтересовали.
The outcomes of the conducted research have proved that one of the indispensable conditions for effective
recreating classes is establishing content involving motivation of senior pupils.
The most common determinative aspect of motivation is motive. Physical and health-promoting activity is encouraged by a
complex of motives which define content of classes for this contingent.
Proper understanding of motives, sufficient activity level during classes, successful managing of certain exercises, form
active cognitive interest and encourage senior pupils to various recreating and health-promoting activities, serving as active motive.
The interest of senior pupils in physical and health-improving classes has been revealed. Thus, boys’ answers prove that
most of them prefer various extreme games, martial arts, trips and excursions. Girls prefer health-improving types of gymnastics,
dances, trips, excursions, recreation.
Lack of time, considerable educational load, insufficient knowledge for organizing independent classes and absence of
interesting health-improving and recreating groups may be considered the main aspects that interfere with senior pupils’ recreating activity.