Використовуючи констатувальний експеримент вивчили зміну функціональних показників дівчат
протягом першого року навчання у вищому начальному закладі (ВНЗ). Виявили особливості зміни деяких досліджуваних
показників. Встановили також тенденції, одна з основних –– зниження функціональних можливостей дівчат після
використання змісту фізичного виховання, що передбачає традиційний підхід до його формування і реалізації. У зв’язку з
цим необхідно розробити методику (технологію), реалізація якої дозволить уникнути негативної тенденції в динаміці
функціональних показників першокурсниць ВНЗ.
Используя констатирующий эксперимент изучили изменение
функциональных показателей девушек в течение первого года обучения в высшем образовательном учреждении (ВОУ).
Выявили особенности изменения некоторых исследуемых показателей. Установили также тенденции, одна из основных –
– снижение функциональных возможностей девушек после использования содержания физического воспитания,
предусматривающего традиционный подход к его формированию и реализации. В связи с этим необходимо разработать
методику (технологию), реализация которой позволит избежать негативной тенденции в динамике функциональных
показателей первокурсниц ВОУ.
The considerable number of literary sources attest about distinct from necessary indexes of physical condition of
majority of the girls, who entered the university.
In connection with it the ascertained experiment was hold. During one educational year received the facts about the change
in the functional girls’ indexes, who at the beginning of the experiment became the students of the high educational establishment. The
complex of adequate methods of researching used for it which, exactly belonged to general scientific, pedagogical, medically,
statistics.
The facts attested the negative tendency in a change of majority researched indexes. First and foremost in concerned to the
activity of the heart –– vascular system, but not only after the going of physical strain, but also in a repose. Besides, the index change
of the physical mentioned by the negative tendency of girls’ working capacity.
The given facts attested that available girls’ regime of the physical education studies, does not assist to the improvement of
girls’ physical condition at all and the activity of heart- vascular system, respiratory and nervy –– muscle system especially. The given
facts attest the necessity of removal the negative result in the functional girls’ index change during the first year of studying at the high
educational establishment.
One of the way of solution mentioned scientific problem could be the development of the methods of realization physical
exercises lessons that are the extra to the compulsory, take into account the girls’ interest and the wishes and foresee the sports
direction according to the main parameters.