Стаття присвячена проблемі розвитку хореографічних здібностей дітей дошкільного віку на
початковому етапі навчання основам хореографії. Хореографічні здібності дітей розглядаються як складне багаторівневе
утворення, у структурі якого можна виділити такі базові компоненти: інтелектуально-творчий потенціал, музично-
рухові можливості та комплекс мотиваційно-особових якостей. Розглянуто психолого-педагогічні умови, що сприяють
ефективності виявлення хореографічних здібностей дітей.
Статья посвящена проблеме развития хореографических способностей детей дошкольного возраста на
начальном этапе обучения основам хореографии. Хореографические способности детей рассматриваются как сложное
многоуровневое образование, в структуре которого можно выделить такие базовые компоненты: интеллектуально-
творческий потенциал, музыкально-двигательные возможности и комплекс мотивационных, личных качеств.
Рассмотрены психолого-педагогические условия, которые способствуют эффективности выявления хореографических
способностей детей.
The article deals with problem of choreographic aptitude development in children of preschool age at the first stage of
training in choreography. The choreographic capabilities of children are examined as difficult multilevel education, in the structure of
that it is possible to distinguish such base components, as: intellectually-creative potential, musically-motive possibilities and complex
of the motivational-personal qualities. Psychological and pedagogical terms that assist efficiency of exposure of choreographic
capabilities of children are considered.
Dance embodies one of our most primal relationships to the universe. It is pre-verbal, beginning before words can be formed. It is innate in children before they possess command over language and is evoked when thoughts or emotions are too powerful for
words to contain.
Dance is a natural method for learning and a basic form of cultural expression. Children learn movement patterns as readily
as they learn language. Just as all societies create forms of visual representation or organize sounds into music, all cultures organize
movement and rhythm into one or more forms of dance. Yet, while our educational systems for early childhood include drawing and
singing, they often neglect to include dance. It is essential that education provide our children with the developmental benefits and
unique learning opportunities that come from organizing movement into the aesthetic experience of dance.