Робота присвячена порівнянню ефективності інтегративної та сегрегативної моделі фізичного
виховання для школярів з різними функціонально-резервними можливостями за показниками фізичної підготовленості.
Встановлено, що в умовах інтегративних уроків фізичної культури більш дієво розвивається спритність школярів, ніж їхня
силова витривалість.Інтегративні уроки фізичної культури більш прийнятні для дівчат, ніж для хлопців.Інтегративна
модель організації фізичного виховання результативніша для школярів старших вікових груп (7–9 класів) середнього
шкільного віку з низьким, нижчим за середній і середнім рівнями функціонально-резервних можливостей, ніж для молодших
осіб.
Работа посвящена сравнению эффективности интегративной и сегрегативнои модели физического воспитания для
школьников с различными функционально-резервными возможностями по показателям физической подготовленности.
Установлено, что в условиях интегративных уроков физической культуры более действенно развивается ловкость
школьников, чем их силовая выносливость.. Интегративные уроки физической культуры более приемлемые для девушек,
чем для мальчиков. Интегративна модель организации физического воспитания результативнее для школьников
старших возрастных групп (7-9 классов) среднего школьного возраста с низким, ниже среднего и средним уровнями
функционально-резервных возможностей, чем для младших учеников
In the contex to Ukraine's entry into the
European educational space, clarifyingthe effects of the introduction of integrative physical education is topical. The goalis to compare
the effectiveness of the integrative and segregative model of physical education for school children with different functional-reserve
capabilities in terms of physical fitness indicators. We used general scientific methods of theoretical research, pedagogical methods:
observation, testing, comparative pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Comparative pedagogical experiment
provided for clarifying the differences in the indices of physical preparedness of school children trained in the condition soft hesegregative andintegrative model of organizing PhEingeneral educational institutions. In the experimental group (n = 694) during the
less on softhe PhE, school children with different levels of functional-reserve capabilities were engaged together. In the control group
(n = 720), PhE lessons for school children of the primary and preparatory medical groups were conducted separately from the school
children of the special medical group. The study involved 9 educational institutions, 1414 school children of secondary schoolage
(grades 5-9). Testing provided for the students to take 11 test exercises. Physical fitness indicators were more effective for school
children with low, below average and average levels of functional reserve capacity, as compared to school children with high and
above average levels of functional-reserve capabilities. In conditions of integrative lessons of PhE, the dexterity of school children is
more effective than their power endurance. Integration lessons are more acceptable for girls than for boys. Integral model of the
organization of physical education is more effective for school children of older age groups of secondary school age (grades 7-9) with
low, below average and average levels of functional-reserve opportunities than for younger school children (grades 5-7).