DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 22 (27) ч. 1. »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18760
Title: Перспективне слухове мислення як основа виконавської діяльності музиканта-інструменталіста
Authors: Соколова, О. В.
Keywords: перспективне слухове мислення
інструментально-виконавська діяльність
симультанність
антиципація
long-range acoustic way of thinking
instrumental and performance preparation
simultaneity
anticipation
перспективное слуховое мышление
инструментально- исполнительская деятельность
симультанность
антиципация
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Соколова, О. В. Перспективне слухове мислення як основа виконавської діяльності музиканта-інструменталіста / О. В. Соколова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 1. – С. 123-128.
Abstract: У статті здійснено аналіз поняття «перспективне слухове мислення», розглянуті психолого-функціональні закономірності його реалізації на всіх етапах інструментально-виконавської діяльності музиканта, виявлена роль даного виду мислення для формування цілісних уявлень про форму і зміст музичних творів.
The article analyzes the concept of "long-ranged tone thinking" as the basis for musical and performing process. The psychological and functional mechanisms for its implementation at all stages of instrumental and performing activities of a musician have been defined in the article. The role of this type of thinking to form a holistic view about the form and content of a piece of music has been researched. The article outlines that a long-range acoustic way of thinking is such a kind of intellectual activity that provides the ability to combine all the components of musical content achieving continuity and consistency of its expansion by combining all components into more significant structural units. At the stage of acquaintance with the musical work a long-range acoustic way of thinking manifests itself in the formation of the attitude toward the creation of an integral emotional image. At the stage of preparation for the concert performance this way of thinking ensures the coverage of all components of the musical work that is a melody, rhythm, harmony, dynamics, tone colour and other.
В статье проведен анализ понятия «перспективное слуховое мышление», рассмотрены психолого-функциональные закономерности его реализации на всех этапах инструментально-исполнительской деятельности музыканта, выявлена роль данного вида мышления для формирования целостных представлений о форме и содержании музыкальных произведений.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18760
Appears in Collections:Випуск 22 (27) ч. 1.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sokolova, O..pdf298.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.