У статті висвітлено та обґрунтовано особистісні компетентнісні моделі учасників
освітнього процесу: учня-саксофоніста та викладача класу саксофону - керівника
ансамблю духових інструментів у позашкільних спеціалізованих закладах – дитячих музичних школах (ДМШ) та дитячих школах мистецтв (ДШМ). Структурні компоненти моделей складають особистісно-, професійно- та соціально- значущі компетенції. Їх взаємодія та реалізація демонструє цілісний, багаторівневий і багатовекторний розвиток особистості, обумовлює можливість повноцінної самореалізації в усіх особистісно-значущих сферах, що обрані людиною.
educational process: a saxophone student and a saxophone teacher, the head of the
ensemble of wind instruments in out-of-school specialized institutions – children's music schools (DShM) and children's art schools (DShI). The structural components of models are personal, professional and socially relevant competences. Their interaction and implementation demonstrates the integral, multilevel and multi-vector development of the individual, determines the possibility of full-fledged self-realization in all personal-significant spheres elected by man. Materials set out in Article illustrate the process of creating models of personal educational process in the field of playing the saxophone, revealing the contents of the options personal models
explain the organizational and pedagogical conditions for their effective implementation.
Depending on their content formulated goals and objectives of the educational process, arranged
educational strategies and methodological content of the formation of basic, social and
professional competencies relevant performers saxophone.
В статье освещены и обоснованы личностные компетентностные модели
участников образовательного процесса: ученика-саксофониста и преподавателя класса саксофона-руководителя ансамбля духовых инструментов во внешкольных
специализированных учреждениях – детских музыкальных школах (ДМШ) и детских школах искусств (ДШИ). Структурные компоненты моделей составляют личностно-, профессионально- и социально- значимые компетенции. Их взаимодействие и реализация демонстрирует целостное, многоуровневое и многовекторное развитие личности, обусловливает возможность полноценной самореализации во всех личностно-значимых
сферах, избранных человеком.