У статті розглядаються науково-методологічні підходи дослідження художньо-
герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії.
Розкривається сутність герменевтичного, семіотичного, культурологічного, крос-
культурного підходів. Обґрунтовується цілеспрямованість обраних підходів як теоретико-методологічної основи формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії. Представлено концептуальні тенденції в сучасній педагогічній науці, в яких обрані підходи висвітлено в контексті професійної підготовки майбутніх викладачів музики та хореографії у компетентнісній парадигмі освіти.
В статье рассматриваются научно-методологические подходы исследования
художественно-герменевтической компетентности магистров музыкального искусства и хореографии. Раскрывается сущность герменевтического, семиотического, культурологического, кросс-культурного подходов. Обосновывается целеустремленность избранных подходов как теоретико-методологической основы формирования художественно-герменевтической компетентности магистров музыкального искусства и хореографии. Представлены концептуальные тенденции в современной педагогической науке, в которых избранные подходы отражены в контексте профессиональной подготовки будущих преподавателей музыки и хореографии в компетентностной парадигме образования.
The article deals with the scientific and methodological approaches to the study of music art and choreography masters’ artistic and hermeneutic competency. The criteria for the selection of scientific and methodological approaches of the given phenomenon are focused on the quality development of master students’ professional competency and their acquiring of relevant hermeneutic and interpretation skills. As a result of the context studying of scientific works we explain the essence of hermeneutic, semiotic, culturological, cross-cultural approaches. The notion of the “scientific and methodological approach” is specified, it is considered in the study as the realization of the leading, dominant idea, relevant for the researcher’s conceptual position, which is carried out by means of the chosen strategy, is based on theoretically elaborated scientific positions
and orients scientific cognition and practice on the search for the quality methodological support. Our scientific concept is based on understanding that in addition to theoretical, methodological, performance knowledge and skills, future music and choreography teachers should have developed professional artistic and hermeneutic competency and related to it hermeneutic and interpretation skills. It is advisable to employ in the course of study and development of music and choreography masters’ artistic and hermeneutic competency the following approaches: hermeneutic, semiotic, culturological and human-centered, cross-cultural approaches.