У статті обгругтовується значення світогляду як системи ідеалів, інтелектуального та ціннісно-емоційного ставлення до художньо -педагогічної діяльності у процесі професійного становлення майбутнього вчителя; розглянуті функції світогляду і розкриті особливості його прояву в галузі педагогіки мистецтва; у зв’язку з цим розкриті проектувальні технології в різних формах фахової підготовки студентів.
The article substantiates the importance of world outlook as a system of ideals, intellectual
and value-emotional attitude to artistic and pedagogical activity in the process of professional formation of the future teacher. The author considers the functions of the world outlook and reveals the features of its manifestation in the field of art pedagogy. In this regard, the worldview of the teacher of artistic disciplines is presented as a special form of consciousness and the result of mastering the basic values of artistic and professional activity. Taking into account different aspects of this phenomenon, the criteria and levels of the formation of an artistic outlook in the conditions of vocational training are defined in the work, design technologies in different forms of students' learning activities are disclosed. Thus, it is asserted that the worldview of the teacher of
artistic disciplines becomes an actual problem of contemporary artistic and pedagogical education and is in close connection with his future professional-ana- lyal activity, which significantly affects the artistic and pedagogical environment.
В статье обосновано значение мировоззрения как системы идеалов,
интеллектуального и ценностно-эмоционального отношения к художественно-
педагогичпеской деятельности в процессе профессионального становления будущего учителя; рассмотрены функции мировоззрения и расккрыты особенности его проявления в области педагогики искусства; в связи с этим раскрыты проектировочные технологии в разных формах профессиональной подготовки студентов.