DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 22 (27) ч. 1. »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18738
Title: Еволюція науково-методичних підходів у системі фортепіанного навчання
Authors: Щербініна, О. М.
Keywords: науково-методичні підходи
еволюційний розвиток
музичне виконавство
історичний етап розвитку
фортепіанна освіта
аналіз
scientific and methodological approaches
evolutionary development
music performance
historical stage of development
piano education
analysis
научно-методические подходы
эволюционное развитие
музыкальное исполнительство
исторический этап развития
фортепианная образование
анализ
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Щербініна, О. М. Еволюція науково-методичних підходів у системі фортепіанного навчання / О. М. Щербініна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 1. – С. 50-55.
Abstract: У статті подається загальний аналіз розвитку фортепіанної педагогіки. Висвітлено передумови становлення фортепіанного виконавства. Визначено основні етапи формування науково-методичного досвіду в галузі фортепіанної освіти. Обґрунтовано актуальність дослідження процесу еволюційних змін у сфері фортепіанного навчання. Розкрито значимість науково-методичних напрацювань видатних музикантів-педагогів. Виділено пріоритетні принципи інструментального навчання у відповідні історичні періоди. В контексті сучасних тенденцій реорганізації фортепіанної освіти розглянуто проблеми впровадження сучасних інформаційних технологій та дистанційного навчання.
The article deals with the overall analysis of piano pedagogy. The prerequisites of piano performance formation are highlighted. The relevance of the research process of evolutionary change in piano teaching is substantiated. The rethinking of established performance traditions and educational heritage is seen as a resource to enrich the theory and practice of musical performance. The main stages of scientific and methodological experience in piano education are identified.It is noted that the teaching methods of appropriate historical period are caused by its cultural development and aesthetic attitudes of society. The importance of scientific and methodological developments of outstanding musicians-teachers is revealed. The priority principles of instrumental training, that caused dramatic changes in the content of piano technique, are highlighted. The actual problems of today piano educationare shown.In the context of current trends of piano education reorganization the peculiarities of introduction of modern information technologies and forms of distance education in piano training are considered, and the developmental potential of projectsmethod is disclosed. Based on a retrospective analysis it is proved that the evolution of scientific and methodological approaches in the piano education is provided by the combination of innovation with tradition.
В статье дается общий анализ развития фортепианной педагогики. Освещены предпосылки становления фортепианного исполнительства. Определены основные этапы формирования научно-методического опыта в области фортепианной образования. Обоснована актуальность исследования процесса эволюционных изменений в сфере фортепианного обучения. Раскрыто значимость научно-методических наработок выдающихся музыкантов-педагогов. Выделены приоритетные принципы инструментального обучения в соответствующие исторические периоды. В контексте современных тенденций реорганизации фортепианной образования рассмотрены проблемы внедрения современных информационных технологий и дистанционного обучения.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18738
Appears in Collections:Випуск 22 (27) ч. 1.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Scherbinina, O..pdf307.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.