У статті розглядається проблема організації навчальної взаємодії викладача та
студента у музично-освітньому процесі. Роз’яснено сутність педагогічного керування, сформульовано методологічно важливий висновок щодо керування навчальною взаємодією за функціональною моделлю (формулювання мети, визначення інформаційного забезпечення, прогнозування, прийняття рішення, виконання, контроль та оцінювання результатів, коригування), уточнено сутність кожного компонента цієї моделі в процесі інструментально-виконавської підготовки студента. Пропонується використання інтегруючих методів художньо-педагогічного спілкування та навчально-виконавської активності як основи педагогічного керування процесом перебігу навчальної взаємодії у класі фортепіано.
In the article, the author touches upon the issue of educational interaction between a
teacher and a student in musical and educational process. Besides, she stresses that educational interaction effectiveness in the field of music education depends mainly on the teacher as the process manager. The article explains the essence of teaching management and makes methodologically important conclusion on educational interaction management according to the functional model: objective setting, information provision determination, forecasting, process of decision-making,
implementation, results monitoring and evaluating, and adjustments. The author specifies each component of the model in the instrumental performance training. In other words, the objective of educational interaction management at piano class is to increase its effectiveness. Information base of the management is learning content and knowledge on the subject to control (student’s musical abilities, his or her level of professional training, etc.). There is a definite link between pedagogical forecasting anticipation of student’s musical performing skills development and the results of his or her training activities. The result of subject to control analysis is teaching solutions to choose training programs and methods to influence the student. The performance relates to the work plan implementation of the main musical instrument. In the process of control,
the teacher evaluates student’s educational and performance results. The adjustment is reflective understanding of student’s learning difficulties, their correction and elimination in music training. The article states the objective of educational interaction at the instrumental class and its content. Pedagogy cooperation has become the ground for the form of educational interaction. The author suggests implementing of art-teacher communication and performing of educational activities as the basis of teaching performance process within educational interaction at piano class.
В статье рассматривается проблема организации учебного взаимодействия
преподавателя и студента в музыкально-образовательном процессе. Разъяснено сущность
педагогического управления, сформулировано методологически важный вывод по
управлению учебным взаимодействием за функциональной моделью (формулировка цели,
определение информационного обеспечения, прогнозирование, принятие решения,
исполнение, контроль и оценка результатов, корректировка), уточнено сущность каждого
компонента этой модели в процессе инструментально-исполнительской подготовки
студента. Предлагается использование интегрирующих методов художественно-
педагогического общения и учебно-исполнительской активности как основы
педагогического управления процессом учебного взаимодействия в классе фортепиано.