У статті порушено питання методичного вирішення проблеми формування цілісного системного, інтегрованого мислення майбутніх учителів хореографічних та музичних дисциплін. Цей фактор представлений як основний в порушенні існуючого предметоцентризму. Класифіковано індивідуальні стилі мислення, котрі виявляються через виконавський досвід студентів, у переліку визначено найбільш бажаний інтегрований стиль. Конкретизовано поняття крос-навчальної інтеграції когнітивних процесів; представлено атрибути та методи, що можуть бути спільними для викладання дисциплін різного напряму фахової підготовки студентів.
The article raises the problem of methodical solution to the problem of developing a single
system, integrated thinking of future music and choreography disciplines teachers. This factor is presented as a key one in breaking the existing focusing on the subject. Methodical support of this process is considered to be cross-learning integration of cognitive processes. Cross-learning art integration is a technological tool allowing to use the knowledge and experience gained in one discipline for greater efficiency when mastering others. The attributes of cross-learning integration of cognitive sphere is art and thinking processes – operating image representations, analytical operations, comparison, metaphorization and so on. Individual styles of thinking revealed through the students’ performance experience have been classified: synthetic style, idealistic pragmatic, analytical, realistic style of thinking. A synthetic style of thinking is a kind of integrated style. Methodical support was represented by pedagogical condition: strategy and orientation on convergence of various kinds of learning activity, which was used specifically for the development of artistic and integrative thinking processes. Usage of common methods for disciplines of different training aspects in the performance process proved to be effective, namely: activization of visual perception, combination of verbal and nonverbal means, interdisciplinary relationships, cognitive and analytical method.
В статье затронуты вопросы методического решения проблемы формирования
целостного системного, интегрированного мышления будущих учителей хореографических и музыкальных дисциплин. Этот фактор представлен как основной в нарушении существующего предметоцентризму. Классифицированы индивидуальные стили мышления, которые проявляются через исполнительный опыт студентов, в перечне определены наиболее желаемый интегрированный стиль. Конкретизировано понятие кросс-учебной интеграции когнитивных процессов; представлены атрибуты и методы, которые могут быть общими для преподавания дисциплин разного направления профессиональной подготовки студентов.