В статті розкривається актуальне питання сучасної музичної освіти, яке
стосується підготовки студентів вищих музично-педагогічних навчальних закладів до здійснення музично-просвітницької діяльності в контексті суспільно значущої складової їх майбутньої професії. Автор статті розглядає розповсюджену форму музичного просвітництва в загальноосвітній школі – проведення музично-просвітницького заходу, аналізує стадії його підготовки, розкриває головні принципи його створення та реалізації.
There is one of the actual questions of the modern musical education opened in this article. It concerns the preparation of students of higher musical-pedagogical schools for the fulfilment of musical education as a socially important part of their future profession. The author of this article views the widespread form of musical education in the comprehensive secondary school – the conducting of a musical-educational event. He analyses the stages of preparation, opens the main principles of its creation (the artistic importance, among subject connection, creative reconstruction, dramaturgic integrity etc.) and realization (taking into account the possibilities of musical perception of the audience, observance of correlation of musical and literature components, arranging the productive informational-communicative relations with listeners etc.). In the article it is stated that the creation of the scenario of musical-educational event demands from the future music teacher a lot of efforts, as it goes out of the ambits of his competence, but it is a prior direction of the professional scenarios’ and entertainment organizers’ work. On the author’s opinion, the main difficulty and at the same time the specific of such a scenario is the quick change of music teacher’s kinds of activity (narrative, performance of musical pieces, keeping the dialogue, watching the video views) that have to be concerted and organically connected in the same event.
Статья затрагивает один из актуальных вопросов современного музыкального
образования, который касается подготовки студентов высших музыкально-педагогических учебных заведений к музыкально-просветительской деятельности как общественно значимой составляющей их будущей профессии. Автор статьи рассматривает распространенную форму музыкального просветительства в общеобразовательной школе - проведение музыкально-просветительского мероприятия, анализирует стадии его подготовки, раскрывает основные принципы его создания и реализации.