В статье раскрыты этапы технологии активизации творческого самовыражения младших школьников в процессе знакомства с природой Крыма. Технология включает систему процедур поэтапного развёртывания процесса художественно-творческой деятельности школьников в единстве содержания, методов мотивации учащихся к максимально полному раскрытию своей личности художественными средствами, форм урочной и внеурочной деятельности, приемов активизации художественного творчества, направленных на повышение уровня творческого самовыражения младших школьников. Каждый этап предусматривал определенный комплекс методов и творческих задач. Предложена программа кружка «Художественные сказки крымской природы: создаем своими руками».
У статті розкриті етапи технології активізації творчого самовираження молодших школярів в процесі знайомства з природою Криму. Технологія включає систему процедур поетапного розгортання процесу художньо-творчої діяльності школярів у єдності змісту, методів мотивації учнів до максимально повного розкриття своєї особистості художніми засобами, форм урочної та позаурочної діяльності, прийомів активізації художньої творчості, спрямованих на підвищення рівня творчого самовираження молодших школярів. Кожен етап передбачав певний комплекс методів і творчих завдань. Запропоновано програму гурткової роботи «Художні казки кримської природи: створюємо власноруч».
The article describes the stages of realization of technology of activization of creative selfexpression of younger schoolchildren in the course of acquaintance with the nature of Crimea.
Technology is a system of procedures for the gradual development of the process of artistic and creative activity of schoolchildren in the unity of content, the methods of motivating students to maximize the full disclosure of their personality by artistic means, forms of curricular and extracurricular activities, methods of activating artistic creativity that are aimed at increasing the level of creative expression of junior schoolchildren. Each stage assumed a certain set of methods
and creative tasks: contemplative-imitative (game and research), search-cognitive (immersion method (adaptation of M.Schetinin's technique), problem-searching and heuristic), creatively active (tasks of cognitive, creative and heuristic type); creative-representative (creative and communicative), reflexive (oral discussions, graphic reflections of self-change of interests, feelings, emotions, in bodily mapping). The program of the circle work «Artistic tales of the Crimean nature: we create by our own hands» is suggested.