У статті знайшли висвітлення питання самостійної навчальної діяльності майбутніх педагогів-музикантів як вагомої складової фахової підготовки. Автором окреслено методологічні орієнтири музично-виконавської самопідготовки, що полягають у визначенні ролі мистецько-персоналізованого, технологічного та аксіологічного підходів у формуванні інтегральних фахових компетентностей на основі вивчення спеціальних предметів.
This article explores the question of self-training of future teachers musicians. The task of the article: the definition of self-methodological foundations of future music teachers, development of theoretical and practical principles of independent work. Work of students is the basis of self-independent. It is an essential component of the educational process and involves the integration of different types of individual and collective training activities. Independence is a quality integrated personality. This quality allows to work
through their own reflection. Key indicators of student preparedness to self is the ability to plan their activities, see ways to achieve this goal; briefly demonstrate new material; perform various types of information processing (theses, abstracts, citations). Self-training of future music teachersis a kind of educational and professional activities. Self-directed to self-mastery of professional competence under the supervision of a teacher. The content of student self-determined professional disciplines curricula, teaching materials, tasks and directions of the instructor. This work includes a number of stages: learning new material, consolidation, replication and application in practice. An important part of the future teacher independent musician integrative content is music and performing self because includes vocal training, primary and secondary instruments, choral conducting, choral and orchestral class.
The author defines methodological fundamentals of music performance self-training. Artpersonalized approach reveals the essential features of artistic and educational reality and art. The
technological approach reflects the ability to use information technology in educational independent work. Axiological approach involves activation of internal stimuli general and
professional self-development of future specialist.
В статье нашли освещение вопросы самостоятельной учебной деятельности будущих педагогов-музыкантов как важной составной специальной подготовки. Автором
определены методологические ориентиры музыкально-исполнительской самоподготовки, которые заключаются в определении роли художественно-персонализированного,
технологического и аксиологического подходов в формировании интегративных компетентностей на основе изучения специальных предметов. Подтверждено значение
самоподготовки студентов в формировании умений систематизации, закрепления, расширения и углубления знаний, а также в мотивации специальных действий.